JAKARTA: Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) akan mengadakan pertemuan dengan Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky dan Presiden Rusia, Vladimir Putin dalam usaha mencari jalan penyelesaian terhadap perang yang masih berlanjutan antara dua negara itu.

Sehubungan itu, Jokowi akan mengadakan kunjungan ke kedua-dua negara berkenaan, lapor portal berita CNN Indonesia.

Perkara itu diumumkan Menteri Luar Indonesia, Retno LP Marsudi dalam sidang media secara dalam talian dengan wartawan tempatan hari ini.

Menurut Retno, kunjungan Jokowi ke Rusia dan Ukraine memperlihatkan keprihatinan Presiden Indonesia terhadap isu kemanusiaan selain cuba menghulurkan jalan penyelesaian pada krisis makanan yang tercetus akibat perang antara dua negara itu.

"Kesan perang itu turut dirasakan oleh semua negara terutama negara berkembang dan berpendapatan rendah sekali gus mendorong semangat perdamaian,” kata Retno.

Beliau turut memaklumkan, Jokowi akan menjadi pemimpin pertama dari negara Asia yang akan melawat Ukraine dan Rusia di tengah-tengah konflik.

Portal berita itu juga melaporkan, khabar mengenai pertemuan antara Jokowi dan Putin sudah kedengaran
sejak kebelakangan ini.

Semenjak perang tercetus antara dua negara itu, kedudukan Indonesia menjadi sorotan berikutan negara itu kini menjadi tuan rumah bagi Persidangan Negara-Negara Kumpulan 20 (G20) yang turut dianggotai oleh Rusia.

Sidang kemuncak G20 dijangka berlangsung di Bali, Indonesia pada hujung tahun ini.