BANGKOK: Seorang wanita terpaksa dipotong sebahagian kakinya selepas tersangkut pada eskalator di sebuah lapangan terbang di sini pada pagi Khamis.

Prosedur kecemasan itu dilakukan pasukan perubatan di lapangan Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang sebelum dia dikejarkan ke Hospital Bhumibol Adulyadej.

Mangsa kemudian dipindahkan ke Hospital Antarabangsa Bumrungrad yang memaklumkan bahawa kaki wanita itu boleh disambung semula, lapor laman berita Thaiger.


Pengarah lapangan terbang Karun Thanakunjeeraphat dalam sidang media pada petang Khamis berkata tangga bergerak yang dikeluarkan syarikat Hitachi itu telah beroperasi sejak 1996.

Karun berkata pihak lapangan terbang sudah mempunyai rancangan untuk menggantikan beberapa eskalator lama menjelang 2025, namun mungkin akan mempercepatkan proses penggantiannya sekarang.

Difahamkan wanita muda itu dalam perjalanan untuk menaiki penerbangan ke Nakorn Sri Thammarat di selatan Thailand ketika tragedi itu berlaku pada pagi Khamis.

Rakaman kamera keselamatan di lapangan terbang menunjukkan mangsa terjatuh selepas dihempap bagasi ketika berada di atas tangga bergerak di antara pintu berlepas 4 dan 5, lapor The Nation.

Kaki mangsa tersangkut di tepi eskalator selepas terjatuh, dan dia dilihat mengalami kesakitan teruk ketika bergelut untuk melepaskan kakinya.

Pihak pengurusan lapangan terbang dalam pada itu melahirkan rasa simpati mereka kepada mangsa dan berjanji akan membayar bil perubatan serta membayar pampasan atas kehilangan sebahagian kaki kirinya, menurut catatan di laman Facebook lapangan terbang itu.