ATHENS: Kebakaran hutan yang melanda beberapa bahagian di Greece memaksa pengosongan sebuah pangkalan tentera udara di bandar tepi laut Nea Anchialos, berhampiran bandar pelabuhan Volos, serta 12 penempatan di kawasan itu, Xinhua memetik laporan Agensi Berita Kebangsaan Greece AMNA pada Khamis.

Penempatan semula pesawat Tentera Udara Hellenic terpaksa dibuat selepas kebakaran hutan mencetuskan beberapa siri letupan besar semalaman di sebuah depoh peluru, memecahkan tingkap dan merosakkan bangunan di kawasan sekitar.

Kebakaran hutan lebih besar di kawasan Volos menimbulkan cabaran paling sukar bagi anggota bomba sejak dua hari lalu, menurut Jabatan Bomba.

Di seluruh Greece, 83 kebakaran baharu dilaporkan pada Khamis. Anggota bomba kini bertungkus lumus memadam sejumlah 124 kebakaran hutan di seluruh negara dalam keadaan yang amat sukar, menurut Jabatan Bomba.

Keadaan telah bertambah baik di Pulau Rhodes di mana hampir 20,000 orang telah dipindahkan pada hujung minggu kerana kebakaran mengancam zon kediaman.

Kementerian Krisis Iklim dan Perlindungan Awam membenarkan beberapa pelancong dan penduduk di 12 bandar dan kampung di timur Rhodes pulang ke rumah dan penginapan mereka, menurut AMNA.

Lima orang maut dalam kebakaran hutan minggu ini. Mayat dua orang awam rentung ditemui pada Rabu berhampiran Volos. Mayat tiga lagi mangsa, seorang penggembala dan dua juruterbang, ditemui pada Selasa di Pulau Evia. Pesawat yang dikendalikan oleh dua juruterbang itu terhempas semasa operasi memadam kebakaran.

Lebih 600 kebakaran hutan telah berlaku di seluruh negara sejak dua minggu lalu, kata pihak berkuasa

"Tidak dinafikan, kita dapat melihatnya di seluruh Mediterranean, bahawa krisis iklim berlaku di sini dan memberi kesan kepada kita semua, mungkin lebih teruk daripada amaran saintis," kata Perdana Menteri Greece Kyriakos Mitsotakis semasa pertemuan dengan Presiden Greece Katerina Sakellaropoulou pada Khamis.

-- BERNAMA