GENEVA: Bilangan jururawat di seluruh dunia semakin berkurangan dan terdapat juga ketidakseimbangan apabila negara-negara barat meningkatkan pengambilan pekerja penjagaan kesihatan dari Afrika dan negara-negara miskin lain.

Menurut Majlis Jururawat Antarabangsa, ramai jururawat keletihan akibat wabak COVID-19 dan kadar jangkaan untuk berhenti kerja dalam tempoh setahun telah meningkat dua kali ganda kepada 20 hingga 30 peratus.

Kenyataan itu dikeluarkan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan itu, Howard Catton yang mewakili 27 juta jururawat dalam 130 persatuan kebangsaan.

Beliau berpendapat kerajaan perlu memikirkan pakej sokongan hayat bagi langkah-langkah yang perlu mereka susun untuk melabur dalam jururawat dan pekerja penjagaan kesihatan mereka tahun depan.

Sekurang-kurangnya 115,000 jururawat seluruh dunia telah meninggal dunia akibat COVID-19.

Tetapi Catton berkata angka Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dari permulaan wabak hingga Mei adalah konservatif dan angka sebenar mungkin dua kali ganda.

Tambahnya, sudah terdapat kekurangan global 6 juta jururawat pra-pandemik dan kira-kira 4.75 juta jururawat akan bersara dalam beberapa tahun akan datang.

Secara purata, negara kaya mempunyai hampir 10 kali ganda kadar jururawat dari segi populasi mereka berbanding negara miskin, tetapi ramai yang merekrut di luar negara untuk kakitangan hospital mereka.

Kata Catton lagi, pihaknya benar-benar melihat peningkatan aktiviti pengambilan oleh UK dan Jerman sebagai contoh di Eropah, Amerika Syarikat dan Kanada serta Amerika Utara.

Beliau menambah bahawa negara-negara Afrika seperti Kenya, Uganda, Nigeria sedang melihat jururawat mereka diambil.