ISTANBUL: Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan berkata negaranya tekad untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Israel adalah negara penjenayah perang.

Erdogan berkata demikian ketika berucap di hadapan ratusan ribu rakyat Turkiye yang berhimpun dalam solidarity “Great Palestine Rally’ yang diadakan di Lapangan Terbang Ataturk, Istanbul.

Beliau juga lantang mengkritik sikap hipokrit kuasa Barat yang memberikan sokongan kepada Israel selain media mereka yang membenarkan pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan ke atas Gaza.

Erdogan menegaskan, sikap pilih kasih ini dilakukan Barat kerana rasa bersalah mereka terhadap kekejaman yang dilakukan mereka terhadap kaum Yahudi ketika Perang Dunia Kedua.

“Turkiye tidak mempunyai masalah untuk menyatakan pendirian mengenai apa yang berlaku di Gaza kerana kita tidak terhutang budi kepada Israel.

"Ini berbeza dengan kuasa Barat yang sentiasa terhutang budi dengan negara Zionis itu kerana kekejaman yang pernah mereka lakukan dahulu," ujarnya.

Ketika pembunuh beramai-ramai sedang dilakukan tentera zionis di Gaza, Erdogan mempersoalkan berapa ramai lagi nyawa kanak-kanak, wanita dan warga emas yang perlu dikorbankan sebelum gencatan senjata dapat dilakukan.

“Ketika Turkiye sedang dalam persiapan menyambut ulang tahun penubuhan Republik Turkiye yang ke-100 esok (Ahad), kita tetap berduka cita dengan apa yang dialami rakyat di Gaza," tegasnya.

Perhimpunan raksasa yang dilakukan di Istanbul ini menyaksikan solidariti rakyat Turkiye dari pelbagai latar belakang termasuk selebriti Yusof Islam.

Sehingga kini sekurang kurangnya 7,326 rakyat Palestin dibunuh tentera Zionis di mana 70 peratus daripadanya merupakan wanita dan kanak kanak.