ANKARA: Korea Utara mendakwa berjaya menempatkan satelit pengintip pertamanya ke orbit pada Selasa selepas beberapa percubaan gagal, kata agensi angkasa lepasnya.

Pentadbiran Pembangunan Aeroangkasa Nasional Korea Utara berkata satelit Malligyong-1 dilancarkan dari kemudahan pelancaran satelit Sohae pada 10.42 malam (13:42 GMT) dan memasuki orbit pada pukul 10.54 malam (1:354 GMT), lapor Agensi Anadolu memetik Agensi Berita KCNA.

Kim Jong-un secara peribadi menyelia pelancaran satelit pengintip itu pada Selasa.

Pelancaran itu dibuat selepas lawatan rasmi pemimpin Korea Utara Kim Jong-un ke Rusia pada September yang menyaksikan hubungan antara kedua-dua negara diperingkatkan, termasuk dalam sektor pertahanan.

Sebanyak dua pelancaran satelit Korea Utara pada Mei dan Ogos lepas menemui kegagalan.

Tentera Korea Selatan pada Selasa mengesan roket yang membawa satelit itu ke angkasa dan Pengawal Pantai Jepun memberi amaran kepada kapal-kapal di rantau itu mengenai bahagian roket yang berpotensi jatuh.

Pelancaran satelit Pyongyang itu kemudian mencetuskan kecaman dari Korea Selatan, Jepun dan Amerika Syarikat (AS) yang menyifatkan langkah berkenaan mencabuli resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

-- BERNAMA