MERSING: Seorang kru bot nelayan dikhuatiri lemas selepas dipercayai terjatuh dari bot, pada kedudukan lebih kurang 3.3 batu nautika barat laut Pulau Pemanggil di sini, lebih kurang 4.10 petang semalam.

Pengarah Maritim Negeri Johor, Laksamana Pertama Maritim Nurul Hizam Zakaria berkata, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Mersing meneruskan operasi mencari dan menyelamat (carilamat)  mangsa, Mohamad Sufian Alwi, 32, hari ini.

Operasi carilamat telah diaktifkan pada 8 Mac pada pukul 5.00 petang semalam. - Foto Maritim Malaysia

Katanya, mangsa seorang lelaki tempatan kali terakhir dilihat memakai seluar pendek berwarna hijau dan tidak berbaju.

"Difahamkan selepas menarik pukat, tiba-tiba mangsa tidak dijumpai di atas bot nelayan terbabit yang dinaiki bersama empat nelayan lain.

"Operasi carilamat yang dikoordinasikan Maritime Rescue Sub Centre (MRSC) Johor Bahru disambung pada hari kedua dengan mengatur gerak bot PERKASA 31 dan dibantu oleh Pasukan Polis Marin (PPM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Jabatan Perikanan Malaysia (DOF), Persatuan Nelayan Mersing dan komuniti nelayan setempat pada pukul 7.00 pagi tadi.

"Dalam pada itu, Pangkalan Hadapan Carilamat (PHC) juga telah ditubuhkan di Pejabat Zon Maritim Mersing. Kawasan pencarian dipecahkan kepada empat sektor dengan keluasan 74 batu nautika persegi," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Mangsa yang hilang dikenali sebagai Mohamad Sufian Alwi. - Foto Maritim Malaysia

Terdahulu, operasi carilamat telah diaktifkan pada 8 Mac pada pukul 5.00 petang semalam.

Maritim Malaysia mengingatkan seluruh komuniti maritim agar mengutamakan keselamatan terutama ketika berada di laut dalam cuaca buruk dan tangguhkan dahulu sebarang aktiviti sekirannya keadaan tidak mengizinkan.

Sebarang maklumat, aduan dan serta situasi kecemasan di laut, orang ramai boleh menghubungi Pusat Operasi Maritim Negeri Johor di talian 07-2199401 atau MERS 999 untuk maklum balas segera.