INGOLSTADT: Seorang wanita berusia 23 tahun didakwa selepas menikam seorang penulis blog kecantikan Algeria di Jerman sehingga maut dalam usaha untuk memalsukan kematian sendiri.

Wanita berketurunan Iraq yang dikenali sebagai Shahraban K didakwa menikam mangsa dikenali sebagai Khadidja O, sebanyak 50 kali sehingga menyebabkan wajah cacat sepenuhnya.

Shahraban K kemudian meninggalkan mayat dalam kenderaan Mercedes Benz miliknya dalam usaha membuktikan bahawa dia sebenarnya mangsa pembunuhan.

Dalam pada itu, Shahraban K dan teman lelakinya dikenali sebagai Sheqir K dilaporkan bakal berdepan hukuman penjara seumur hidup jika disabitkan kesalahan.

Kejadian berlaku di bandar Ingolstadt, Jerman pada Ogos lalu selepas Shahraban K menjejaki Khadidja O di media sosial kerana terdapat persamaan penampilan dengan dirinya.

Menurut laporan lagi, Shahraban K mahu memalsukan kematiannya sendiri demi melarikan diri daripada isu keluarga. Dia juga telah mewujudkan beberapa akaun media sosial dan menghubungi wanita lain yang menyerupainya, salah seorang daripadanya ialah Khadidja O.

Pendakwa raya Jerman berkata Shahraban K dan Sheqir K berkawan dengan Khadidja O, yang tinggal di Heilbronn membawa wanita itu ke hutan yang menjadi lokasi pembunuhan berlaku.

Kecacatan muka adalah sebahagian rancangan yang disengajakan yang mana polis hanya menyedari identiti sebenar mangsa selepas bedah siasat dilakukan, pada mulanya percaya ia adalah mayat Shahraban K selepas dimaklumkan tentang kehilangannya oleh bapanya.

Pendakwaraya yang berpangkalan di Ingolstadt, Veronika Grieser mengesahkan tertuduh menghubungi beberapa wanita melalui Instagram yang kelihatan serupa dengannya.

“Boleh diandaikan bahawa suspek mahu bersembunyi, kerana pertikaian dalaman dengan keluarganya, dan memalsukan kematiannya sendiri,” katanya.