Pengguna laman media sosial mengutuk Barack Obama pada Jumaat selepas Presiden Amerika Syarikat (AS) itu dilihat mengunyah gula-gula getah ketika upacara formal menyambut ulang tahun ke-70 D-Day iaitu operasi pendaratan menerusi air di Normandy ketika Perang Dunia ke-2.

Orang ramai menggunakan Twitter bagi menggambarkan aksi Obama sebagai ‘memalukan’ dan ‘menyinggung perasaan’ selain seorang pengguna Twitter mengatakan Obama sebagai ‘biadap’.

“Obama adakah anda mahu Coke bersama gula-gula getah ketika Marseillaise dimainkan?” kata toto_des_bois, merujuk kepada lagu kebangsaan Perancis.

“Ratu telah tiba dan kita ada Obama yang sedang mengunyah gula-gula getah, #DDay70,” kata diminou, seorang lagi pengguna Twitter.

Pemimpin AS itu menerima serangan sama di media sosial selepas beliau dilihat mengunyah gula-gula getah ketika majlis pengebumian Nelson Mandela pada Disember.

Orang paling berpengaruh di dunia itu sedang berusaha untuk berhenti merokok dan disebabkan itu, beliau sering dilihat mengunyah gula-gula getah berasaskan nikotin bagi mengatasi ketagihan.