ISTANBUL: Kesemua 19 peserta dari Malaysia yang menyertai misi Break the Siege of Gaza Freedom Flotilla tiba di Istanbul, Turki pada 2.47 petang Khamis (waktu tempatan).

Kesemua mereka dijadual menetap di Istanbul selama dua hari bagi menyertai non-violence training dikendalikan Freedom Flotilla Coalition (FFC) sebagai syarat utama sebelum menyertai misi menghantar bantuan ke Gaza.

FFC dilaporkan telah menerima 11,000 permohonan terdiri lebih daripada 30 buah negara. Seramai 1,000 peserta telah dipilih termasuk 20 orang daripada Malaysia terdiri daripada pengamal media, doktor dan aktivis kemanusiaan.

Antara yang turut serta dalam misi ini termasuk Pengerusi Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Datuk Seri Dr Kamal Nasharuddin Mustapha; Ketua Pegawai Eksekutif MyCARE Kamarul Zaman Shaharul Anwar; Ahli Lembaga pemegang Amanah MyCARE Dr Fauziah Mohd Hasan; dan Ahli Lembaga Pemegang Amanah MyCARE Norsham Abu Bakar.

Pada masa sama, dua organisasi media dari Malaysia turut menyertai misi ini melibatkan dua petugas dari Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) dan dua wakil dari Astro AWANI Network Sdn Bhd.

Bernama diwakili Muhammad Hafizuddin Mohd Yusof dan Mohammad Nulhakim Jailan manakala Astro AWANI diwakili Syafik Shukri Abdul Jalil dan Ab Uzza Ab Latiff.

Terdahulu pada Selasa, MyCARE mendedahkan tiga buah kapal akan belayar pada April 2024, terdiri daripada satu kapal kargo 5000 tan dan dua kapal penumpang yang boleh memuatkan lebih 1,000 orang.

Kapal-kapal itu akan membawa bantuan kemanusiaan yang mendesak seperti bantuan perubatan, pek makanan, pakaian, khemah perlindungan dan beberapa buah kenderaan
termasuk 8 buah ambulans.

Antara NGO antarabangsa yang terlibat ialah Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Insani Yardim Vakfi (IHH), Ship to Gaza Norway, Rumbo A Gaza, US Ship to Gaza, Sweeden ship to Gaza, Canadia boat to Gaza, Freedom Flotilla Italia, Kia Ora to Gaza, Palestine Solidarity Alliance, Mavi Marmara Freedom dan Solidarity Association, Miles of Smiles, Free Gaza Australia.