JAKARTA: Menteri Pertahanan Indonesia Prabowo Subianto menzahirkan harapan untuk meningkatkan hubungan persahabatan dan kerjasama di antara Indonesia dan China.

Perkara itu disampaikan presiden terpilih di Pemilihan Presiden 2024 semasa kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri China Li Qiang, di Beijing, pada Selasa.

"Kami melihat hubungan yang saling melengkapi antara China dan Indonesia adalah realiti yang sangat kami syukuri, atas persahabatan dan kepercayaan kepada kami," kata Prabowo dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Kementerian Pertahanan republik itu.

Sementara itu, Li menilai hubungan antara kedua negara telah berkembang pesat dan membuka lembaran baharu dalam membina komuniti untuk masa depan bersama.

Beliau berkata kedatangan Prabowo menunjukkan persahabatan kukuh antara China dan Indonesia, serta bertekad bekerjasama menjaga rasa saling percaya dan mengeratkan kerjasama holistik yang menguntungkan serta bermanfaat.

Menurut kenyataan itu, China sedia mengukuhkan komunikasi dan kerjasama dengan Indonesia secara multilateral seperti melalui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan mekanisme kerjasama Asia Timur demi menjaga kepentingan negara-negara berkembang dengan lebih baik.

Prabowo tiba di Beijing pada Ahad sempena lawatan luar negara pertama selepas diumumkan sebagai presiden terpilih pada 20 Mac, atas undangan Presiden Xi Jinping dan pertemuan mereka telah berlangsung pada Isnin.

-- BERNAMA