JAKARTA: Menteri Pertahanan Indonesia Prabowo Subianto, yang merupakan presiden terpilih dalam Pemilihan Presiden 2024, melakukan kunjungan hormat ke atas Presiden China Xi Jinping di Great Hall of the People di Beijing pada Isnin, demikian menurut Kementerian Pertahanan Indonesia.

Menurut kementerian itu, Prabowo dalam pertemuan itu berharap untuk terus melaksanakan secara progresif pelan tindakan pengukuhan perkongsian strategik komprehensif antara Indonesia dan China.

"Mengenai kerjasama pertahanan, saya melihat China sebagai satu daripada rakan utama dalam memastikan perdamaian dan kestabilan serantau," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan kementerian itu.

Kementerian itu menyatakan Prabowo komited memenuhi keperluan peralatan pertahanan Indonesia termasuk meningkatkan kerjasama antara industri pertahanan dan dialog produktif serta kerjasama antara cabang perkhidmatan.

Sementara itu, Xi menyatakan komitmen China untuk meningkatkan kerjasama strategik yang komprehensif dengan Indonesia di pertemuan yang berlangsung hangat dan mesra.

"Hal ini menunjukkan keinginan China untuk memperkuat hubungan bilateral dengan Indonesia dalam berbagai bidang, termasuk pertahanan, ekonomi, dan keselamatan," kata kementerian itu.

Xi menegaskan kesediaan China memberi sumbangan positif dalam menjaga perdamaian dan kestabilan rantau serta global dan menekankan pentingnya kerjasama kedua negara menjaga keamanan maritim di wilayah Asia Tenggara.

China bersedia meningkatkan kerjasama maritim dengan Indonesia di bidang marin dan komited membantu ASEAN mengurangkan kemiskinan, sekali gus menunjukkan peranan aktif China dalam mendukung pembangunan dan kesejahteraan, menurut kenyataan itu.

Xi turut mengucapkan tahniah kepada Prabowo yang dipilih sebagai presiden terpilih dalam Pemilihan Presiden 2024, serta menyampaikan salam kepada Presiden Joko Widodo.

Prabowo turut memuat naik gambar pertemuan mereka di akaun Instagram dengan kenyataan: "Suatu kehormatan mendapat undangan dan disambut langsung oleh Presiden Xi Jinping di Beijing, China."

Beliau dan delegasi kementerian tiba di Beijing pada Ahad dan turut dijadualkan bertemu Premier Li Qiang dan Menteri Pertahanan China Dong Jun hari ini.

-- BERNAMA