Putus cinta dikatakan menjadi punca seorang pelajar jurusan sukan maut ditikam oleh bekas kekasihnya sehingga menembusi tekak dan kepala mangsa.

Molly McLaren, 23 tahun, dilaporkan telah memutuskan hubungan cintanya dengan Stimpson, 26 tahun, yang dikenalinya menerusi sebuah laman web temu janji iaitu Thinder.

Kecewa dengan tindakan itu, suspek telah membunuh mangsa dua minggu selepas itu.

Rakaman kamera litar tertutup CCTV menunjukkan Stimpson membeli pisau berjenama Sabatier yang dipercayai digunakan untuk membunuh mangsa Jun lalu.

Sebelum pembunuhan itu berlaku, suspek pernah memuat naik status yang tidak jelas dengan menuduh McLaren mengambil dadah seperti yang dilaporkan dalam portal Dailymail.

Pelbagai kecaman terus diterima sehingga memaksa mangsa membuat aduan kepada pihak polis pada 22 Jun tahun lalu.

Dalam sesi perbicaraan tersebut, pendakwa raya mengatakan Stimpson 'memerhatikan' mangsa di media sosial bertujuan menjejak lokasinya dan mengekorinya.

Mangsa sempat mengirim mesej kepada salah seorang saudaranya yang berbunyi “Saya takut memikirkan apa yang bakal dia lakukan. Saya khuatir dia akan menyakiti saya. Saya tak tahu betapa berbahayanya dia.”

Stimpson akhirnya berjaya menjejaki McLaren di Dockside dekat kampung di Chatnam, Kent. Suspek dilaporkan membuka dan menarik pintu kereta sebelum menyerang mangsa.

Menurut saksi, Benjamin Morton, dia cuba untuk menyelamatkan mangsa dengan menarik Stimpson namun suspek berjaya masuk ke dalam kereta dan meneruskan serangan

“Dia seperti sudah gila dan terus melakukan serangan lagi dan lagi.”

Sebelum kejadian tersebut, McLaren yang juga bekerja sebagai pelayan bar dikatakan baru pulang daripada bersenam.

CCTV berjaya merakamkan Stimpson menemui mangsa di ruangan penyambut tetamu gim.

Mangsa dilaporkan sempat menghantar pesanan mesej kepada kawan-kawan dan ibunya sebelum ditemui mati lapan minit kemudian.

Stimpson telah ditangkap di tempat pembunuhan dengan tangan yang berlumuran darah namun tidak membantah dan menyerah diri kepada pihak polis.

Suspek mengaku bersalah atas pembunuhan itu namun memberi alasan perbuatan itu dilakukan kerana terdapat gangguan pada mentalnya.

Pakar psikiatri akan dipanggil untuk mengesahkan sama ada tertuduh benar-benar berada dalam keadaan yang dimaksudkan ketika insiden itu berlaku.

McLaren dan Stimpson pernah menjalin hubungan cinta mulai November 2016 sebelum berpisah empat bulan kemudian.