PRESIDEN Vladimir Putin memaklumkan, Rusia akan menempatkan senjata nuklear taktikal di negara jiran Belarus.

Perkembangan berkenaan menandakan kali pertama sejak pertengahan 1990-an Moscow akan menempatkan senjata seumpama itu di luar negara.

Putin membuat pengumuman itu ketika mana  ketegangan yang semakin meningkat dengan barat berhubung perang Ukraine.

Malah ia menysusul ketika beberapa pengulas serta pemerhati Rusia membuat spekulasi mengenai kemungkinan serangan nuklear.

Antara lain, senjata nuklear 'taktikal' merujuk kepada senjata nuklear yang digunakan untuk keuntungan tertentu di medan perang dan bukannya senjata yang mempunyai kapasiti untuk menghapuskan bandar.

Tidak jelas berapa banyak senjata sedemikian yang dimiliki Rusia, yang secara tradisinya mengekalkan kerahsiaan sejak Perang Dingin.

Belarus mempunyai sempadan dengan tiga anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) iaitu Poland, Lithuania dan Latvia.

Putin memberitahu bahawa Presiden Belarus Alexander Lukashenko telah lama membangkitkan isu penempatan senjata nuklear taktikal di negaranya.

Tambahnya lagi, tiada yang luar biasa kerana Amerika Syarikat (AS) sejak beberapa dekad telah melakukannya di mana senjata nuklear taktikal diletakkan di wilayah negara sekutu mereka.

Putin bagaimanapun tidak menyatakan bila senjata itu akan dipindahkan ke Belarus.

Rusia akan menyelesaikan pembinaan kemudahan penyimpanan senjata nuklear taktikal di Belarus menjelang 1 Julai.

Kata Putin, Rusia telah menempatkan 10 pesawat di Belarus yang mampu membawa senjata nuklear taktikal dan Moscow telahpun memindahkan ke Belarus beberapa Sistem Peluru Berpandu Taktikal Iskander yang boleh melancarkan senjata nuklear.

Apabila Kesatuan Soviet runtuh pada tahun 1991, senjata nuklear telah digunakan di empat negara yang baru merdeka iaitu Rusia, Ukraine, Belarus dan Kazakhstan.

Pada Mei 1992, empat negara bersetuju semua senjata harus berpangkalan di Rusia dan pemindahan kepala peledak dari Ukraine, Belarus dan Kazakhstan telah selesai pada tahun 1996.