HUKUMAN terhadap sekumpulan 39 bekas ketua pejabat pos yang digugurkan oleh Mahkamah Rayuan UK pada Jumaat disifatkan sebagai membetulkan kesilapan pengadilan terbesar yang pernah berlaku di negara itu.

Tragedi yang telah meragut ratusan nyawa dan merosakkan imej Pejabat Pos UK, mengimbas kembali kejadian lebih 20 tahun dahulu semasa pengenalan sistem komputer baru yang disebut Horizon.

Apa yang tidak kena dengan Horizon?

Diperkenalkan ke dalam rangkaian Pejabat Pos pada tahun 1999, sistem komputer Horizon yang dikembangkan oleh syarikat Jepun Fujitsu - digunakan untuk transaksi, perakaunan dan penyimpanan saham.

Dalam beberapa bulan, ketua pejabat pos berkenaan melaporkan wujudnya masalah dalam sistem setelah melihat kesilapan kewangan yang besar dalam pasaran mingguan mereka.

Ketika cubaan membawa isu ke Pejabat Pos tidak dihiraukan, beberapa ketua pejabat pos cuba mengatasi masalah dengan wang mereka sendiri, bahkan ada yang menggadai rumah mereka. Namun, dalam banyak kes, usaha itu tidak mencukupi untuk mengisi kekurangan berkenaan.

Bagaimana reaksi Pejabat Pos?

Diyakinkan oleh Fujitsu bahawa sistem Horizon tidak bermasalah, Pejabat Pos mengadili 736 pegawai pos pada 2000 dan 2014.

Individu yang terlibat diberitahu bahawa mereka adalah satu-satunya orang yang melaporkan masalah dengan Horizon.

Apa yang berlaku kepada individu berkenaan?

Beberapa pegawai pejabat pos dipenjarakan kerana kesalahan perakaunan.

Martin Griffiths, berusia 59 tahun, membunuh diri setelah disyaki mencuri AS$83,000.

Seema Misra hamil dengan anak keduanya ketika dia dipenjara pada tahun 2010 dan melahirkan bayi ketika memakai tanda elektronik pesalah.

Banyak mangsa yang dibicarakan disisihkan oleh komuniti mereka, mengalamai kegagalan dalam kewangan selain kegagalan dalam perkahwinan.

Sebilangan telah meninggal dunia dengan nama mereka disabitkan.

Bagaimana keadilan dikembalikan?

Pada bulan Disember 2019, Pejabat Pos bersetuju untuk menyelesaikan isu itu dengan 555 pihak menuntut dan membayar ganti rugi AS$80 juta, walaupun pihak yang menuntut hanya menerima AS$16.5 juta setelah bayaran undang-undang.

Beberapa hari kemudian Mahkamah Tinggi memutuskan sistem Horizon mengandungi "bug, kesalahan dan kecacatan".

Setelah keputusan itu, lebih banyak kes diserahkan kepada Suruhanjaya Kajian Kes Jenayah (CCRC), sebuah badan bebas yang menyiasat isu berkenaan.

Sehingga kini, CCRC telah menyerahkan 51 kes ke mahkamah.

Enam dakwaan dibatalkan dalam persidangan sebelumnya dan dengan keputusan pada Jumaat, membatalkan 39 orang lagi.

Apa yang berlaku seterusnya?

Pejabat Pos menghadapi tuntutan pampasan yang besar. Kekurangan skim yang dibentuknya untuk membayar balik mereka yang kalah - tidak termasuk mereka yang merupakan sebahagian daripada penyelesaian Mahkamah Tinggi - menerima lebih dari 2,400 tuntutan.

Walaupun Royal Mail yang bertanggungjawab untuk surat UK diswastakan pada tahun 2012, Pejabat Pos, rangkaian cawangan pos di seluruh negara masih dimiliki oleh kerajaan, yang bermaksud sebahagian daripada tanggungjawab boleh jatuh pada pemerintah UK.

Keputusan 39 sabitan itu memungkinkan pegawai pos berkenaan melakukan tindakan sivil terhadap Pejabat Pos kerana pendakwaan jahat dan menuntut sejumlah besar ganti rugi.

Sebanyak 22 kes serupa diserahkan terus ke Mahkamah Rayuan.

Apa yang telah berlaku kepada mereka yang bersalah?

Peguamcara, Neil Hudgell, yang mewakili 29 pegawai pos mendakwa Pejabat Pos sebagai sebuah organisasi yang tidak hanya menutup mata terhadap kegagalan dalam sistem IT yang sangat mahal, tetapi secara positif mempromosikan budaya menutup kesalahan.

Bukti muncul di mahkamah bahawa kakitangan Pejabat Pos diperintahkan untuk memusnahkan dokumen pada tahun 2013 untuk melindungi reputasi syarikat.

Ketua pejabat pos terpaksa mengaku bersalah atas jenayah yang diketahui organisasi itu tidak dilakukannya.

Sehingga kini, tidak ada seorang pun di pejabat pos atau Fujitsu yang dipertanggungjawabkan, walaupun firma IT itu dirujuk kepada Pendakwaan Awam untuk tindakan selanjutnya.

Siasatan mengenai skandal itu dibuat enam bulan lalu dan akan dilaporkan pada musim panas.

Telah ada permintaan untuk Perdana Menteri Boris Johnson melancarkan penyelidikan dan Paula Vennells, yang merupakan CEO Pejabat Pos pada masa itu, akan ditarik semula darjah penghormatan Komandan Kerajaan Britain (CBE).