Menteri Pertanian Indonesia (Mentan), Syahrul Yasin Limpo bertemu dengan Presiden Joko Widodo atau Jokowi di Istana Presiden pada Ahad bagi menyerahkan surat peletakan jawatannya susulan siasatan rasuah yang sedang dijalankan di kementeriannya.

Pertemuan diadakan secara tertutup dilaporkan berlangsung selama sejam.

Sebagai tindak balas kepada peletakan jawatannya, Presiden Jokowi melantik Arief Prasetyo Adi, Ketua Badan Makanan Negara (Bapanas), sebagai pemangku Menteri Pertanian menggantikan Syahrul.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih dan selamat tinggal kepada Presiden dan meminta maaf kerana tidak dapat membantu beliau (Jokowi) sehingga tamat tempoh jawatannya," kata Syahrul dalam keterangannya yang dipetik dari Kompas.com.

Dakwanya, sepanjang tempoh perkhidmatannya sejak 2019, Kementerian Pertanian menerima 71 anugerah daripada pelbagai organisasi.

Berhubung prosiding undang-undang yang sedang berjalan, Syahrul berikrar memberi kerjasama penuh, menekankan kepentingan tertuduh mengemukakan pembelaan terbaik di samping menghormati kedaulatan undang-undang.

Susulan siasatan itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (KPK) telah memohon perintah larangan perjalanan Syahrul, isteri, anak perempuan dan cucunya berikutan pencarian bukti di kediaman rasminya di Jakarta.

Semasa pencarian itu, penyiasat menemui wang kertas bernilai puluhan bilion rupiah dan 12 pucuk senjata api.

Pencarian berasingan dilakukan di kediaman peribadinya di Makassar, ibu kota Sulawesi Selatan.

KPK kini sedang menyiasat dakwaan rasuah berkaitan kenaikan pangkat jawatan dalam Kementerian Pertanian dan projek penipuan melibatkan vendor swasta.

Bagaimanapun, setakat ini, tiada butiran lanjut didedahkan dan tiada suspek dikenal pasti.

Selain itu, agensi pencegahan pengubahan wang haram Pusat Laporan dan Analisis Transaksi Kewangan (PPATK) baru-baru ini mendedahkan bahawa ia telah memberikan analisis kepada KPK mengenai transaksi kewangan Syahrul.

Pengerusi PPATK, Ivan Yustiavandana berkata, pihaknya tidak akan menyerahkan analisis sekiranya tiada transaksi yang mencurigakan. - Sinar Harian memetik agensi