WASHINGTON: Syarikat penerbangan utama Amerika Syarikat (AS) memberi amaran berhubung rancangan oleh AT&T dan Verizon Communications untuk menggunakan spektrum bagi perkhidmatan tanpa wayar 5G.

Kata mereka, ia boleh meningkatkan gangguan perjalanan udara dan menyebabkan penumpang udara menanggung kos kelewatan sebanyak AS$1.6 bilion setiap tahun.

"Kira-kira 345,000 penerbangan penumpang, 32 juta penumpang, dan 5,400 penerbangan kargo akan terjejas. Ia terjejas dalam bentuk penerbangan tertunda, lencongan, atau pembatalan," kata kumpulan perdagangan Airlines for America (A4A).

Syarikat telekomunikasi wayarles ditetapkan untuk mula menggunakan spektrum berkenaan dalam tempoh tiga minggu lagi.

Minggu lepas, Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) mengeluarkan arahan kelayakan udara baharu amaran gangguan daripada spektrum tanpa wayar 5G boleh mengakibatkan lencongan penerbangan.

Industri penerbangan dan FAA telah menimbulkan kebimbangan yang ketara tentang kemungkinan gangguan 5G dengan elektronik pesawat yang sensitif seperti altimeter radio.

Pada November, AT&T dan Verizon bersetuju untuk menangguhkan pelancaran komersial perkhidmatan tanpa wayar C-Band sehingga 5 Januari selepas FAA membangkitkan kebimbangan itu.

Mereka juga mengambil langkah berjaga-jaga selama enam bulan untuk mengehadkan gangguan.

Kumpulan industri penerbangan berkata ia tidak mencukupi untuk menangani kebimbangan keselamatan udara.

A4A berkata arahan FAA akan "mengganggu operasi syarikat penerbangan" dan menambah pengendali kargo menganggarkan arahan itu "akan mengakibatkan kos AS$400 juta setiap tahun."

Syarikat telekomunikasi wayarles tidak menunjukkan minat untuk penangguhan selanjutnya dan industri itu telah membayar lebih AS$80 bilion bagi pelaksanaannya.