TAIPEI: Kementerian Pertahanan Taiwan pada Rabu berkata empat belon China dikesan melintasi garisan median Selat Taiwan pada Selasa, lapor agensi berita Jerman (dpa).

Tiga daripada belon yang dikesan itu melintasi pulau Taiwan.

Kementerian memantau rapat pergerakkan belon itu yang boleh digunakan untuk tujuan cuaca, dan akan mengumpul maklumat laluan penerbangannya untuk dianalisis.

Insiden yang sama seperti itu berlaku sebelum pilihan raya presiden dan parlimen Taiwan yang dijadualkan pada 13 Jan.

Taiwan melaporkan mengenai aktiviti belon China di pulau itu sejak awal Disember. Kementerian itu juga mengesan belon China pada lewat Isnin.

Kementerian itu berkata, tiga belon yang dilihat pada Selasa terbang antara 194km dan 296km ke barat daya Ching Chuan Kang, lokasi terletaknya pangkalan tentera udara.

Ketinggian tiga belon itu terbang antara antara 3,660m hingga 6,700m manakala belon ketiga dikesan 144km barat laut ke utara Keelung pada ketinggian 7,300m.

Daripada dua belon yang dikesan pada Isnin, satu belon terbang melintasi pulau Taiwan. Grafik yang dikeluarkan pada Selasa menunjukkan ia dikesan di lokasi 101km barat laut Chiayi pada ketinggian kira-kira 9,144m manakala satu lagi dikesan di lokasi 131km barat laut Keelung pada ketinggian kira-kira 9,753m.

Sementara itu, Jet pejuang China terbang hampir setiap hari ke zon pertahanan udara Taiwan yang memerlukan Taiwan bertindak balas.

Menurut pemerhati, tindakan Beijing itu berkemungkinan untuk "menakut-nakutkan" penduduk Tawian selain menguji keupayaan ketenteraannya.

Taiwan diperintah secara bebas sejak 1949, namun China menganggap pulau itu sebagai wilayahnya.

-- BERNAMA