WASHINGTON: Seorang anggota perkhidmatan tentera AS yang membakar dirinya sendiri di luar Kedutaan Israel di Washington pada petang Ahad (25 Feb) kerana membantah peperangan di Gaza dilapor meninggal dunia.

Dia dibawa ke hospital selepas kebakaran dipadamkan pegawai Perkhidmatan Rahsia AS, DC Fire dan EMS yang disiarkan dalam talian.

Bagaimanapun, keadaannya dilaporkan kritikal semasa dirawata, kata jurucakap Jabatan Polis Metropolitan.

Jurucakap Tentera Udara mengesahkan insiden itu membabitkan seorang juruterbang pasukan mereka.

"Saya tidak akan lagi terbabit dalam pembunuhan beramai-ramai," kata lelaki itu, yang memakai pakaian tentera, dalam video yang disiarkannya secara langsung melalui internet, menurut New York Times.

Dia kemudian menyiram dirinya dalam cecair jernih dan membakar dirinya, menjerit "Bebaskan Palestin," lapor Times.

Jurucakap Pentagon, Mejar Jeneral Patrick Ryder berkata, Setiausaha Pertahanan AS Lloyd Austin mengikuti situasi itu.

Kedutaan Israel menjadi sasaran protes berterusan terhadap perang di Gaza. Peperangan di Gaza telah membawa kepada protes pro-Palestin dan pro-Israel di Amerika Syarikat.

Protes bermula selepas 7 Okt apabila Hamas, kumpulan Islam Palestin yang memerintah Gaza, membunuh 1,200 warga Israel dan merampas 253 tebusan dalam serangan rentas sempadan.

Sejak itu, tentera Israel telah melancarkan kempen ketenteraan terhadap enklaf pantai, membazirkan sebahagian besar daripadanya, dengan hampir 30,000 orang terbunuh, menurut pegawai kesihatan Palestin.

Pada bulan Disember, seorang penunjuk perasaan membakar dirinya di luar Konsulat Israel di Atlanta. - Agensi