BANGKOK: Polis Thailand mendakwa bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra atas tuduhan menghina monarki berhubung komen yang dibuatnya hampir sedekad lalu.

Pegawai berkata pada hari Selasa bahawa aduan itu melibatkan wawancara 2015 yang Thaksin berikan semasa berada di Korea Selatan, lapor Al Jazeera.

Pertuduhan itu hadir hanya beberapa minggu sebelum kemungkinan dia dibebaskan dengan parol. Walaupun masih belum jelas sama ada kes itu akan diteruskan, jutawan adalah tokoh politik terkini yang menghadapi pendakwaan di bawah undang-undang lese majeste. 

Sementara itu, Reuters melaporkan, Peguam Negara Thailand sedang mempertimbangkan untuk mendakwa Thaksin Shinawatra kerana menghina monarki.

Thaksin telah berulang kali berikrar taat setia kepada monarki.

Menghina raja adalah kesalahan serius dan penghinaan besar di Thailand, di mana perlembagaan menyatakan raja mesti dijunjung dan dihormati. Undang-undang lese-majeste adalah antara yang paling ketat di dunia, dengan setiap kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 15 tahun.

Thaksin yang berpengaruh, perdana menteri dari 2001-2006, kembali ke negara itu secara dramatik Ogos lalu selepas 15 tahun berada dalam buangan, mengelak untuk menjalani hukuman penjara lapan tahun kerana salah guna kuasa - yang hukuman itu kemudian ditukar kepada setahun oleh raja.

Jutawan itu kini ditahan di sebuah hospital disebabkan masalah kesihatan yang tidak didedahkan, dan belum menjalani hukuman di penjara. Dia layak mendapat parol akhir bulan ini.

Prayut Petchkhun, jurucakap pejabat Peguam Negara, memberitahu pemberita kelewatan tujuh tahun dalam bertindak atas aduan penghinaan diraja adalah kerana Thaksin berada di luar negara.

Dia tidak memberikan jangka masa bila keputusan akan diambil, sambil menambah Thaksin, 74, telah menafikan salah laku dan memberikan pihak berkuasa "surat meminta keadilan". Beliau tidak menjelaskan lebih lanjut mengenai dakwaan terhadap Thaksin.

Jika Thaksin dibebaskan, dia akan ditahan oleh polis, kata Prayut, sambil menambah dia boleh dibebaskan buat sementara waktu sementara Peguam Negara mempertimbangkan sama ada untuk membuat dakwaan.

Peguam Thaksin belum memberi sebarang kenyataan mengenainya.

Kerajaan semasa Thailand disokong oleh keluarga Shinawatra, dengan kepulangan Thaksin serentak pada hari sama sekutu dan mogul hartanah Srettha Thavisin menjadi perdana menteri.

Sekutu Thaksin itu telah menafikan spekulasi mengenai perjanjian politik sulit antara bekas pemimpin itu dan musuh kuatnya.

Pengumuman kemungkinan kes baharu terhadap Thaksin dibuat seminggu selepas Move Forward, parti terbesar di parlimen, dipaksa oleh mahkamah untuk memansuhkan rancangan kontroversinya untuk meminda undang-undang lese-majeste.