Tindakan Arab Saudi dan empat sekutunya memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar dilihat langkah yang kurang wajar.

Dengan memberikan alasan Qatar menyokong kumpulan pengganas dan aktiviti ekstremisme, negara-negara berkenaan sepatutnya membawa isu tersebut ke meja rundingan dan melakukan sesuatu untuk memujuk Qatar agar menolak fahaman ektremis secara total.

Itu pendapat Ketua Pusat Antarabangsa Bagi Keganasan Politik dan Penyelidikan Keganasan Singapura, Prof. Rohan Gunaratna.

"Arab Saudi perlu berhati-hati dalam membuat tuduhan bahawa negara lain terbabit dalam menyokong pengganas.

"Strategi paling ideal adalah berbincang dan cuba mempengaruhi mereka agar tidak lagi menjalankan sebarang kerjasama dengan mana-mana kumpulan pengganas.

"Adalah penting untuk mengendalikan hal ini dengan penuh diplomasi tanpa mengasingkan mereka," kata Rohan.



Ditanya jika kesemua negara berkrisis ini mampu untuk kembali berdamai, Rohan tidak menafikan adanya potensi ke arah itu.

"Saya pasti negara kuasa-kuasa besar seperti Amerika Syarikat, Britain, Kanada akan melakukan sesuatu untuk membawa mereka duduk semeja, apatah lagi dalam isu yang membabitkan keganasan dan kumpulan ekstremis," katanya.

Selain Arab Saudi, turut mengambil langkah memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar ialah Bahrain, Mesir, Emiriah Arab Bersatu dan Yaman.

Dalam satu kenyataan disiarkan agensi berita rasmi Bahrain, negara itu menuduh Qatar menyokong kegiatan keganasan serta campur tangan dalam urusan dalaman Bahrain.

Sementara itu, agensi berita Arab Saudi memetik sumber rasmi sebagai berkata, keputusan itu diambil untuk melindungi keselamatan negara "dari bahaya keganasan dan faham pelampau".

Laporan media rasmi Mesir turut menuduh Qatar menyokong kumpulan pengganas.