JAKARTA: Rakyat Timor-Leste, negara demokrasi termuda di dunia, keluar mengundi pada Ahad untuk pilihan raya parlimen kelima sejak kemerdekaannya pada 2002.

Lebih 890,000 pengundi di negara ini dan kira-kira 11,800 pengundi di luar negara layak mengundi untuk memilih satu daripada 17 parti politik yang bertanding, menurut data Sekretariat Teknikal Pentadbiran Pilihan Raya Timor-Leste, lapor Xinhua.

Berdasarkan kalendar pilihan raya parlimen yang dikeluarkan di laman sesawang kerajaan Timor-Leste, Sekretariat dijadual melengkapkan keputusan pengiraan akhir sebelum 30 Mei.

Jika tiada rayuan terhadap keputusan pilihan raya, Mahkamah Rayuan negara itu akan mengumumkan keputusan rasmi selewat-lewatnya pada 6 Jun.

Sebanyak 65 Anggota Parlimen akan dipilih dalam senarai tertutup perwakilan berkadar oleh parti politik yang memenangi pilihan raya, dengan setiap bahagian bergantung kepada peratusan undi yang akan mereka peroleh dalam keputusan pilihan raya.

Setiap parti mesti memenangi sekurang-kurangnya empat peratus daripada jumlah undi sah untuk memperoleh kerusi. Parti atau gabungan parti dengan majoriti kerusi di parlimen akan mencalonkan perdana menteri.

Parlimen berkhidmat untuk tempoh lima tahun.

Pada 11 Mei, pelan tindakan mengenai keanggotaan Timor-Leste dalam ASEAN diterima pada Sidang Kemuncak ASEAN ke-42 yang berlangsung di bandar Labuan Bajo di timur Indonesia.

-- BERNAMA