Presiden Amerika Syarikat (AS) yang baru dipilih rakyat, Donald Trump, menekankan bahawa negara itu akan menarik balik penyertaan dalam Perjanjian Perdagangan Trans-Pasifik (TPPA) sejurus beliau menduduki White House, katanya dalam satu pengumuman dasar.

Trump sudahpun habis-habisan membantah perjanjian tersebut dalam kempen pilihan raya beliau, yang sebelum ini ditandatangani 12 buah negara pada Februari.

Inisiatif perdagangan daripada Presiden Barack Obama itu merangkumi 40 peratus daripada ekonomi dunia.


Sumber: YouTube Transition 2017

Dalam ucapan terawal Trump tentang keutamaan dasar dalam 100 hari pertama pentadbirannya, beliau mengatakan bahawa AS akan serta-merta keluar daripada perjanjian itu dan menyifatkannya sebagai ‘bencana kepada AS’.

Dalam sebuah video yang disiarkan di laman YouTube, wakil Republikan itu berkata agenda beliau hanya meletakkan 'Amerika sebagai keutamaan'.

“Saya sudah bertanya kepada pasukan peralihan saya untuk menyiapkan senarai tindakan eksekutif yang boleh diambil pada hari pertama demi mengembalikan semula kedaulatan undang-undang serta bidang pekerjaan kita.

“Tentang perdagangan, saya akan mengeluarkan notis untuk menarik diri daripada TPPA.

“Sebaliknya, kita akan berunding tentang perjanjian yang adil dan bersifat bilateral yang akan membawa pekerjaan dan industri kembali ke Amerika,” ujarnya.

BACA: Terlalu awal untuk buat keputusan muktamad mengenai TPP - Mustapa

BACA: Trump tidak akan jejaskan perjanjian TPPA

BACA: Jika TPPA gagal, Malaysia manfaatkan FTA, RCEP untuk perluas perdagangan

TPPA yang tidak mendapat persetujuan Kongres AS yang didominasi Republikan, bertujuan mencipta zon perdagangan bebas dengan standard pekerja dan persekitaran, serta langkah-langkah ntuk melindungi data dan hak intelektual syarikat-syarikat besar.

Ia dimeterai selepas hampir sedekad rundingan antara Washington dan rakan-rakan antarabangsa, serta menjadi perjanjian perdagangan paling signifikan sejak AS menandatangani Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) pada 1994.

Sejumlah 12 negara menandatangani perjanjian itu pada Februari iaitu Jepun, AS, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam.