ISTANBUL: Filipina menggesa "penyelesaian secara aman, mengikut undang-undang antarabangsa" berhubung pertikaian di Laut China Selatan, menyaksikan Manila juga mempunyai tuntutan bertindih dengan Beijing.

Negara itu menggesa "pemeliharaan" perintah global berasaskan peraturan, lapor Agensi Anadolu.

"Ini sentiasa menjadi pendirian kami berkenaan dengan pertikaian di Laut Filipina Barat, sebagaimana kami bersedia untuk mempertahankan kedaulatan, hak kedaulatan dan integriti wilayah kami," kata Setiausaha Luar Enrique Manalo pada sesi ke-78 Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) di New York.

Isu Laut China Selatan menjadi topik hangat, dengan Beijing membuat tuntutan yang meluas dan banyak negara jiran, termasuk Filipina telah menolak tuntutan itu .

Pada 2016, China telah menerima tamparan apabila Mahkamah Tetap Timbang Tara (PCA), sebuah tribunal antarabangsa yang berpangkalan di The Hague, memutuskan bahawa tuntutan nine-dash line tidak mempunyai asas undang-undang di bawah undang-undang antarabangsa.

Beberapa hari kebelakangan ini, Beijing dan Manila menyaksikan ketegangan baharu, Filipina menuduh kapal China didakwa merosakkan hidupan marin di beberapa kawasan laut di perairan yang menjadi pertikaian.

Pengawal Pantai China telah menggunakan meriam air untuk menolak kapal Filipina dari perairan.

Menekankan keputusan 2016 oleh PCA, Manalo berkata: "Jika multilateralisme mesti bertahan, semua negeri mesti mematuhi kedaulatan undang-undang."

Filipina, adalah "kawan kepada semua dan tiada musuh."

"Perlembagaan kami menolak perang sebagai instrumen dasar negara, menerima pakai prinsip undang-undang antarabangsa yang diterima umum sebagai sebahagian daripada undang-undang negara dan mematuhi dasar keamanan, kesaksamaan, keadilan, kebebasan, kerjasama dan persahabatan dengan semua negara, "kata Manalo.

-- BERNAMA