WASHINGTON DC:White House meningkatkan bekalan vaksin COVID-19 mulai minggu hadapan, dengan tujuan memastikan kesamarataan dalam pemberian dos.

Menurut Ketua Pasukan Petugas Ekuiti COVID-19 White House, Dr Marcella Nunez-Smith, kerajaan persekutuan menumpukan 1 juta dos untuk diberi kepada 250 pusat kesihatan masyarakat.

Usaha itu, jelasnya, akan mencakupi mereka yang mengalami kehilangan tempat tinggal, petani, penduduk perumahan awam dan mereka yang mempunyai penguasaan bahasa Inggeris yang terhad.

“Ekuiti adalah kepentingan kami di sini.

"Usaha ini yang memfokuskan kepada peruntukan langsung ke pusat-pusat kesihatan masyarakat sebenarnya menjadi hubungan kepada masyarakat yang mengalami kesukaran.

“Jadi ini merangkumi orang yang mengalami kehilangan tempat tinggal, petani dan migran, penduduk perumahan awam dan mereka yang mempunyai kemahiran berbahasa Inggeris yang terhad,” jelasnya.

Ini adalah fasa pertama dalam program ini yang memperluaskan vaksinasi ke lebih daripada 1,300 pusat kesihatan masyarakat seluruh negara.

Koordinator COVID-19, Jeff Zients sebelum ini memaklumkan akan meningkatkan 11 juta dos setiap minggu mulai minggu hadapan.

Ini adalah peningkatan lebih dari 2 juta sejak Presiden Joe Biden memegang jawatan.