SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada Rabu, menetapkan 30 Mei ini untuk sebutan inter-parte (dua pihak) pasangan pelakon, Farid Kamil dan Diana Danielle berhubung hak penjagaan hadanah interim (sementara) bagi dua anak mereka yang berusia 10 dan lapan tahun.

Peguam syarie, Datuk Akberdin Abdul Kader yang mewakili Diana Danielle atau nama penuhnya Diana Danielle Danny Beeson, 32, selaku pemohon berkata, mahkamah turut melanjutkan perintah interim hadanah secara ex-parte (satu pihak) kepada pelakon Gol & Gincu itu, sehingga 30 Mei.

"Diana Daniella dan Farid Kamil selaku responden telah maklumkan kepada hakim syarie bahawa mereka mahu ambil inisiatif untuk penyelesaian bagi kesemua isu.

"Nampaknya, ada harapan sebab pihak Farid Kamil juga sudah menyatakan kesediaan untuk berbincang dalam proses Sulh (penyelesaian pertikaian) yang ditetapkan pada 11 April ini," katanya.

Jika terdapat sebarang penyelesaian berhubung permohonan itu, peguam syarie itu berkata, kedua-dua pihak akan memaklumkan kepada mahkamah dan perlu memfailkan afidavit masing-masing.

Sementara itu, peguam syarie, Fakhrul Azman Abu Hassan yang mewakili Farid Kamil atau nama penuhnya Farid Kamil Zahari, 42, turut mengesahkan perkara berkenaan.

"Sebelum sebutan kes pada 30 Mei, terdapat satu prosiding Sulh pada 11 April yang mana pihak-pihak akan berbincang berhubung hadanah itu," katanya, selepas sebutan isu hadanah di hadapan Hakim Syarie Zulfikri Yasoa.

Pada 24 Mac lalu, Mahkamah Tinggi Syariah di sini membenarkan permohonan Diana Danielle secara ex-parte melalui Pegiam Syarienya Puteri Ummi Kartini Abd Latiff dan memperoleh perintah interim hadhanah bagi dua anaknya itu.

Pada 20 Mac lalu, Sinar Harian melaporkan, Diana Danielle memfailkan permohonan cerai terhadap suaminya, yang juga pelakon, Farid, awal bulan ini.

Pelakon filem Imaginur itu membuat permohonan cerai atas alasan, tiada persefahaman dan berlakunya shiqaq atau perbalahan berpanjangan.

Bagaimanapun, Farid enggan melafazkan cerai tersebut.

Difahamkan pasangan itu tidak lagi tinggal serumah.

Pasangan itu telah berkahwin pada 3 November 2012 dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Muhammad, 10, dan Aurora, 8. -Sinar Harian