KUALA LUMPUR: Penyanyi popular, Aina Abdul akan melakar sebuah lagi sejarah cemerlang dalam portfolio seninya apabila bakal membuat kemunculan sulung bersama Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) di Dewan Filharmonik Petronas (DFP) pada Mei ini.

Meluahkan rasa terharu, Aina atau nama sebenarnya, Nurul Aina Abdul Ghani, 31, menyifatkan ia sebagai peluang keemasan yang diimpikan oleh setiap penyanyi dan berjanji akan memberikan sebuah persembahan terbaik buat peminatnya.

"Saya memang mengimpikan pentas MPO dan merupakan peminat besar MPO, jadi saya rasa gemuruh tapi pada masa sama teruja untuk menampilkan muzik dan nyanyian dalam dimensi berbeza.

"(Persembahan) ini ialah konsert simfoni orkestra saya yang pertama, jadi tentunya saya akan berusaha keras apatah lagi kita ada konsert dua hari yang lebih memberi tekanan tapi ia merupakan cabaran yang baik," kata pelantun lagu Jangan Mati Rasa Itu ketika ditemui Bernama.

Dalam konsert dua hari bermula 10 Mei itu, pemenang Vokal Terbaik dalam Anugerah Juara Lagu 38 itu bakal mendendangkan 16 lagu yang kebanyakannya dipetik daripada album sulungnya berjudul Imaji.

Antara lagu dan karya sentuhan Aina yang telah mengangkat dan menempa nama beliau dalam industri muzik tanah air ialah Sepi, Sumpah, Semalam dan Terus Hidup.

Menurut Aina yang juga seorang komposer, semua lagu yang dibawakan akan diberi nafas baharu dan diinterpretasikan dalam gubahan simfoni dengan iringan lebih 80 pemuzik di bawah pimpinan konduktor MPO Ahmad Muriz Che Rose.

"Saya harap penonton dapat merasakan gahnya muzik simfoni terutamanya kelainan dari segi susunan muzik, yang 'warnanya' akan berbeza kerana muziknya lebih 'besar' serta lebih menyentuh hati kerana semuanya akan dimainkan secara langsung.

"Insya-Allah gabungan muzik, pemuzik dan penampilan saya sendiri akan memberi kelainan yang bersesuaian dengan pentas DFP," katanya sambil mengakui perlu menjalani beberapa latihan melibatkan susunan muzik baharu.

Tiket persembahan dengan harga RM255 hingga RM650 boleh dibeli menerusi tempahan dalam laman sesawang DFP www.dfp.com.my, e-mel ke [email protected] atau telefon melalui talian 03-23317007.

-- BERNAMA