FILEM yang paling dinanti-nantikan oleh peminat Marvel Cinematic Universe (MCU), Avengers: Endgame berjaya mengutip lebih RM8 juta di pawagam tempatan hanya pada hari pertama tayangan.

Bagi tayangan global pula, filem itu mengutip lebih RM2 bilion, tidak termasuk kutipan di China yang dianggar sekitar RM340 juta pada minggu pertama tayangan.

Tayangan filem adi wira tersebut di Amerika Syarikat sahaja mengutip RM647 juta.

Mengambil kira semua jumlah kutipan di seluruh dunia, filem ini mungkin melakar sejarah dengan kutipan lebih RM4 bilion pada minggu pembukaan.

Kejayaan filem itu bakal memintas rekod kutipan filem "The Fate of The Furious" dan "Avengers: Infinity War" yang sebelum ini mencatat rekod kutipan tertinggi pada minggu pembukaan.

Antara kejayaan lain bagi filem itu termasuk pembukaan terbesar dalam sejarah tayangan filem di Vietnam dan Mexico dalam satu hari dan pembukaan terbesar bagi kategori fillem Barat di India.

Bagi rekod global, negara yang mencatat rekod kutipan tertinggi bagi filem "Avengers: Endgame" pada hari pembukaan ialah China (RM898 juta), United Kingdom (RM111 juta), Korea (RM95 juta), Australia (RM81 juta) dan Jerman (RM62 juta).

Jelas filem terakhir dalam trilogi "Avengers" ini mencatat kejayaan besar di seluruh dunia.

Jika anda masih belum menonton "Avengers: Endgame", tunggu apa lagi?

BACA: Gadis dikejar ke hospital setelah menangis tanpa henti ketika tonton Avengers: Endgame

BACA: Padah bocor pengakhiran 'Avengers: Endgame', lelaki teruk dibelasah