“INSYA-ALLAH, jika dipermudah. Kita hanya mampu merancang, tetapi Allah menentukan."

Itu jawapan pelakon Sharifah Amani kepada Astro Gempak selepas ditanya adakah dia bakal menamatkan status bujang pada tahun ini.

Sharifah Amani, 36, mengulas spekulasi bakal mendirikan rumah tangga dalam waktu terdekat selepas gambar sedang menggayakan pakaian pengantin tular.

Pelakon "Sepet" itu ditemui selepas tayangan perdana Astro Original series, "Murder by Moonlight" di GSC Mid Valley Megamall, petang Selasa.

Apabila ditanya siapakah gerangan yang menawan hatinya itu, Sharifah Amani mengambil pendekatan untuk tidak mendedahkannya sebelum mereka disatukan dengan ikatan yang sah.

"Kami memang tak mahu uar-uarkan, lebih lagi, dalam media sosial. Ini kerana apapun dilakukan pasti ada yang tidak kena pada mata netizen.

"Sekarang, kami tak nak cakap apa-apa. Harap-harap selepas berkahwin bolehlah saya memperkenalkannya," ujarnya yang juga anak kepada pelakon Fatimah Abu Bakar.

Pun begitu menurut Sharifah Amani apa yang membuatkan hatinya tertarik kepada jejaka yang kini tunangnya itu adalah kerana kebijaksanaannya.

“Apa yang boleh saya cakap dia warga negara Malaysia dan kami sudah empat tahun berkenalan. Dia juga bukan dalam kalangan industri hiburan.

"Saya memang tertarik dengannya kerana dia seorang yang bijak dan lucu," dedahnya.

Terdahulu, Sharifah Amani mengesahkan dirinya bertunang dengan jejaka pilihan di kediaman keluarganya melalui hantaran dalam Instagram (IG).

Menerusi hantaran yang sama, pelakon itu memuat naik foto memaparkan cincin di jari manis dan kelibat seorang lelaki dipercayai tunang di belakang tangannya.

Dalam perkembangan seni Sharifah Amani bakal muncul dalam siri Murder by Moonlight bersama barisan pelakon lain seperti Sara Ali, Wan Hanafi Su, Riz Amin, Thanuja Ananthan, Brian Chan, Radhi Khalid, Ruzana Ibrahim, Hana Nadira, Tiara Anchant, Amanda Ang dan Amir Ameezan.

Episod pertama Murder By Moonlight akan ditayangkan secara serentak di saluran Astro Citra dan Astro Ria pada jam 9.00mlm, 1 Ogos.

Manakala untuk minggu-minggu seterusnya, saksikan siri drama premium ini setiap hari Isnin, jam 9.00 malam, di Astro Citra atau pilihan alternatif strim di Astro GO atau On Demand.

Kisah "Murder By Moonlight" bermula apabila seorang novelis jenayah dan misteri ditemui mati di sebuah resort di pulau terpencil.

Pengurus hotel, Ameera bertindak sebagai detektif wannabe dan telah mengesyaki pembunuh antara 12 tetamu di hotel itu.

Disebabkan terperangkap di pulau, jadi semua orang yang ada di situ tidak boleh ke mana-mana, mahupun keluar dari pulau tersebut.

Mereka bukan hanya bimbang kehabisan bekalan makanan tetapi mereka mungkin terperangkap bersama dengan pembunuh yang dicari! -Gempak