KUALA LUMPUR: Persoalan siapa bakal menjadi juara Big Stage 2022 akhirnya terungkai apabil Elica Paujin diumumkan sebagai juara program tersebut.

Keputusan itu sekali gus menafikan kedudukan pesaing terdekatnya Yazmin Aziz, Tegar Septian, Danial Chuer dan Aisyah Retno untuk bergelar juara pada malam Ahad.

Elica Paujin bergelar juara menerusi markah terkumpul daripada juri dan markah undian penonton.

Hasil kemenangan itu anak jati Tambunan itu berjaya membawa pulang wang tunai bernilai RM100,000 beserta trofi sumbangan Astro.

Danial Chuer pula dinobatkan sebagai naib juara dan membawa pulang RM50,000 berserta trofi sumbangan Astro.

Aisha Retno pula diumumkan pemenang tempat ketiga dan meraih hadiah wang tunai RM25,000 serta trofi.

Tempat keempat menjadi milik penyanyi berasal dari Kuala Lumpur, Yazmin Aziz manakala Tegar Septian hanya mampu berpuas hati menduduki tempat kelima.

Berikut adalah senarai penuh pemenang Big Stage 2022:

Juara: Elica Paujin (78.83)

Naib Juara: Danial Chuer ( 72)

Tempat Ke-3: Aisha Retno ( 71.04)

Tempat ke-4: Yazmin Aziz (59.35)

Tempat ke-5: Tegar Septian (59.13)

Konsert akhir Big Stage 2022 yang dihoskan Alif Satar dan Sherry Al Hadad menampilkan Ajai, Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Aliff Aziz sebagai juri tetap untuk musim kali ini.

Manakala Presiden Netizen, Datuk Seri Vida ditemani Elly Mazlien Sebagai juri pedas dan Aina Abdul sebagai juri jemputan.

Big Stage minggu akhir telah berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) dan dipancarkan di saluran Astro Ria, Astro Ria HD serta Astro Go.