KUALA LUMPUR: Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) memperkenalkan kategori baharu, Filem Antarabangsa Terbaik dalam Festival Filem Malaysia 32 (FFM32) yang akan berlangsung di Melaka pada 2 Dis depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Finas Prof Md Nasir Ibrahim berkata kategori baharu itu diperkenalkan bertujuan untuk membawa festival filem tempatan ke peringkat antarabangsa.

"Selama 30 tahun kita meraikan festival filem bertaraf nasional, jadi sudah sampai masanya untuk kita ada festival bertaraf antarabangsa.

"Dengan cara ini, ia akan menjadi penanda aras kepada filem tempatan untuk mencapai kualiti dan standard yang tinggi seperti mana filem antarabangsa," katanya dalam sidang media pertama FFM32 di sini hari ini.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa FFM32 berkata pihaknya menyasarkan 10 negara luar antaranya Indonesia, Thailand, Singapura, India dan Pakistan akan menghantar penyertaan untuk dipertandingkan dalam kategori berkenaan.

"Kategori ini akan melibatkan penyertaan daripada juri antarabangsa dan juri tempatan yang berkelayakan dan berkaliber," katanya.

Selain itu, Md Nasir berkata Finas turut memperkenalkan tiga lagi kategori baharu di FFM32 iaitu Anugerah Seniman Sepanjang Zaman, Anugerah Seniwati Sepanjang Zaman dan Anugerah Filem Pendek Terbaik.

"Bagi Anugerah Seniman Sepanjang Zaman dan Anugerah Seniwati Sepanjang Zaman, ia adalah usaha kita untuk mengiktiraf mereka yang dianggap signifikan dalam konteks perkembangan industri filem negara," katanya.

FFM32 yang bertemakan 'Filem Kita, Citra Kita' adalah manifestasi kepada usaha kerajaan melalui Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (K-KOMM) dalam memperkasakan industri perfileman negara.

Pencalonan FFM32 dibuka mulai hari ini hingga 30 Sept depan, menampilkan 22 kategori dan sembilan anugerah, bagi filem yang ditayangkan di pawagam atau Astro First mulai 15 Julai 2021 hingga 30 Sept depan.

-- BERNAMA