KEJAYAAN filem Polis Evo 2 meraih kutipan pecah panggung melebihi RM20 juta suatu yang membanggakan pada industri perfileman tanah air.

Dibintangi oleh Zizan Razak dan Shaheizy Sam selalu pelakon utama, filem ini membawa kisah bagaimana dua anggota polis iaitu Inspektor Sani dan Inspektor Khai ditugaskan melaksanakan misi pengintipan di sebuah pulau terpencil di Pantai Timur.



Bagaimanapun, situasi berubah apabila sekumpulan pengganas diketuai Hafsyam Jauhari lakonan Hasnul Rahmat menyerang dan menawan pulau tersebut.

Keadaan menjadi lebih getir apabila Sani dan Khai terpisah dan Sani ditangkap pengganas yang turut menahan 200 tebusan sementara Khai masih terperangkap di dalam kawasan kampung di pulau itu.

Bersama pegawai polis bernama Rian dan empat anggota pasukan khas yang dihantar ke sana, Khai dan Sani berusaha menumpaskan Hafsyam dan membebaskan tebusan berkenaan.




Banyak filem tempatan mengenai kisah polis mahupun askar termasuk Paskal dipertontonkan sebelum ini dan ia seolah suatu yang segar menonton filem yang membawa kisah misi menyelamatkan tebusan.

Meskipun pengarah dan penulis skrip Polis Evo 2 tidak menyatakan inspirasi filem tersebut daripada filem lain tetapi misi menyelamatkan tebusan yang sebenar yang pernah berlaku di negara ini mungkin menjadi rujukan pada plot filem ini.

1. Krisis tebusan AIA (1975)



Apa yang berlaku:

Pada 5 Ogos 1975, lima anggota Tentera Merah Jepun (JRA) bertindak menawan bangunan American International Assurance (AIA) di Jalan Ampang, Kuala Lumpur yang ketika itu menempatkan pejabat kedutaan Amerika Syarikat dan Sweeden. Seramai 50 orang menjadi tebusan.

Pihak JRA meminta kerajaan membebaskan beberapa pemimpin mereka yang dipenjarakan dan mahu membunuh tebusan termasuk pegawai konsulat AS dan Timbalan Duta Sweeden.

Krisis tersebut berlarutan selama 5 hari termasuk Perdana Menteri ketika itu, Allahyarham Tun Abdul Razak dan Menteri Dalam Negeri, Allahyarham Tun Ghazali Shafie terbabit dalam rundingan drama tebusan itu.



Bagaimana ia berakhir?

Ia berakhir dengan aman. Walaupun tidak dilaporkan berapa ramai yang cedera tetapi difahamkan ada anggota polis cedera ketika di awal krisis itu berlaku.

Selepas 5 hari rundingan diadakan, kerajaan Jepun bersetuju membebaskan lima pemimpin JRA yang dihantar menaiki kapal terbang ke Kuala Lumpur.



Bagi memastikan keadaan selamat, Timbalan Menteri Pengangkutan ketika itu, Datuk Ramli Omar dan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Osman Samsuddin Cassim bertindak melakukan pertukaran dengan pengganas sebagai tebusan.

Apabila kapal terbang tersebut mendarat di Kuala Lumpur, pengganas berkenaan menaiki pesawat bersama pemimpin mereka sebelum terbang ke Libya.

Ramli dan Osman kemudian dibebaskan pada 10 Ogos.

2. Tebusan Penjara Pudu (1986)



Apa yang berlaku:

Dianggap sebagai kes tebusan berprofil tinggi yang berlaku di Penjara Pudu, Kuala Lumpur pda 17 Oktober 1986. Penjenayah dari Singapura bernama Jimmy Chua bersama lima banduan lain bergegas ke klinik penjara dan menjadikan dua pegawai perubatan sebagai tebusan.

Menggunakan tumit kasut yang tajam dan beberapa senjata lain yang diubah suai, mereka meminta pihak kerajaan menurunkan hukuman yang dikenakan ke atas mereka.

Chua dipenjarakan atas kesalahan membunuh pegawai polis meminta pihak berkuasa penjara membebaskannya manakala rakannya mahu kereta dan wang.



Drama tebusan yang berlangsung selama 6 hari yang dijangka berlarutan akhirnya menyaksikan polis meraih peluang terbaik untuk menyelesaikan kes tersebut.

Bagaimana ia berakhir?

Pada 22 Oktober, Unit Tindakan Khas (UTK) diketuai ACP A. Navaratnam berjaya masuk ke dalam klinik tersebut dengan bantuan pesakit yang kemudian memberi isyarat kepada pasukannya ketika Chua bersama tebusan sedang tidur.



Penjenayah berkenaan berjaya ditangkap. Tiada kecederaan dilaporkan dan menariknya, pasukan UTK hanya bertindak dengan menggunakan baton dan rotan buluh sepertimana mengikut arahan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu kes tersebut diselesaikan tanpa pertumpahan darah.

3. Rampasan MV Bunga Laure



Apa yang berlaku:

Pada 20 Januari 2011, kapal tangki tempatan iaitu MV Bunga Laurel diserang sekumpulan lanun Somali di kawasan 300 batu nautika timur Muscat, Oman.

Pada masa itu, kapal berkenaan membawa minyak pelincir bernilai RM30 juta. Tujuh daripada 18 lanun itu yang bersenjatakan senapang rifles AK-47 manakala 23 kru pekerja dari Filipina terperangkap di atas kapal tersebut.

Sebelum kru kapal terbabit berundur ke tempat keselamatan yang direka khas untuk bersembunyi, mereka mengaktifkan Sistem Pemberitahuan Keselamatan Kapal dan bertindak memotong punca kuasa lampu kapal dan enjin utama.



Kapal perang milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KA Bunga Mas Lima menerima panggilan kecemasan tersebut dan bertindak menerusi helikopter sebelum 14 anggota pasukan Paskal masuk ke dalam kapal itu.

Bagaimana ia berakhir?

Selepas semalam berada di belakang kapal tangki itu, kapal KA Bunga Mas Lima kemudian menghantar dua bot yang membawa 14 komando menaiki kapal tangki itu bersama helikopter Fennec yang melakukan peninjauan dan tembakan udara.



Lanun dengan komando bertempur sengit sementara kapal lanun yang berada berdekatan kapal MV Bunga Laurel melarikan diri.

Akhirnya pasukan keselamatan berjaya merampas semula kapal tangki itu tanpa sebarang kecederaan dilaporkan. Mereka berjaya menahan 4 lanun dan menyelamatkan 23 kru kapal berkenaan.

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: Astro Shaw, Iluminasi, BBC, Star2, YouTube/KES, blogspot/Malaysia Military Power, blogspot/Malaysian Team Respond, blogspot/mediamanjung