PELAKON yang memenangi anugerah Oscar dua kali dan bekas ahli politik UK, Glenda Jackson, meninggal dunia pada usia 87 tahun, kata ejennya yang disahkan oleh PA Media.

Lahir di bandar barat Birkenhead di England pada tahun 1936, Jackson menyertai sebuah kumpulan teater amatur ketika remaja sebelum memenangi biasiswa ke Royal Academy of Dramatic Art di London.

Selepas tamat pengajian, beliau berlakon di West End London dan membuat penampilan sulungnya di Broadway pada tahun 1965 dalam persembahan pentas, "Marat/Sade."

Beliau memenangi Anugerah Akademi pertamanya untuk Pelakon Wanita Terbaik bagi wataknya bersama Oliver Reed dalam drama zaman 1969, "Women in Love" manakala yang kedua diperolehi untuk komedi romantik tahun 1973, "A Touch of Class".

Pada tahun 1992, beliau beralih ke dunia politik dan menjadi ahli Parlimen Parti Buruh semasa parti itu dalam pembangkang.

Beliau menjadi ahli Parlimen selama 23 tahun, di mana parti beliau berjaya mengambil alih kuasa secara besar-besaran di bawah bekas Perdana Menteri Tony Blair.