BELUMPUN ditayangkan lagi, sudah ada gelora bagi filem Ocean’s 8.

Satu petisyen diwujudkan bagi mendesak babak melibatkan Matt Damon dibuang daripada filem berkenaan.

Desakan berpunca tindakan pelakon itu cuba melindungi salah laku seksual mogul perfileman Hollywood, Harvey Weinstein.

Petisyen berkenaan diwujudkan di laman web ThePetitionSite yang meminta agar penerbit filem itu George Clooney yang juga sahabat baik kepada Damon dan penerbit bersama Steven Soderbargh ‘melenyapkan’ terus Damon dari ‘filem wanita’ itu.

Setakat ini ia telah menerima lebih 26,000 tandatangan.

Ocean’s 8 merupakan versi wanita bagi francais Ocean yang popular sebelum ini dan menampilkan beberapa pelakon wanita kelas A Hollywood selaku teraju utama.

Antaranya Sandra Bullock, Cate Blanchett, Rihanna, Mindy Kaling, Awkwafina, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway dan Sarah Paulson.

Damon yang memegang watak sebagai Linus Caldwell dalam francais filem itu bagaimanapun hanya tampil seketika dalam Ocean’s 8.

Bagaimanapun perananannya masih dirahsiakan dan tidak diketahui sekiranya babaknya dibuang, bakal menjejaskan jalan cerita.

Damon sebelum ini mengakui bahawa dia tahu mengenai gangguan seksual Weinstein terhadap rakannya yang juga seorang pelakon Gwyneth Paltrow beberapa dekad lalu, namun masih memilih untuk bekerjasama dengannya.

Antara kerjasama Damon dan Weinstein termasuk menerusi filem Good Will Hunting yang melayakkannya dicalon dalam Anugerah Akademi bagi kategori pelakon terbaik.