SEOUL:Selepas terpalit dengan isu skandal, Rapper popular dari Korea Selatan, Iron ditemukan mati di tingkat bawah pangsapuri didiaminya pada Isnin.

Menurut jurucakap polis, Iron atau nama sebenarnya Chung Heon-chul, dijumpai terbaring di kawasan perumahan dalam keadaan berlumuran darah.

"Mayatnya dijumpai seorang pengawal keselamatan pangsapuri berkenaan kira-kira pukul 10.25 pagi waktu tempatan sebelum dibawa ke hospital," katanya yang dipetik portal berita Yonhap News Agency pada Selasa.

Siasatan lanjut mengenai punca kematian masih dijalankan.

Iron, 28, mula terkenal selepas menjadi peserta separuh akhir program realiti "Show Me the Money" musim ketiga menerusi saluran Mnet's hip-hop pada tahun 2014.

Pada Disember 2019, Iron ditahan atas dakwaan menyerang dan memukul rakan sebiliknya yang berusia 18 tahun menggunakan kayu besbol.

Setahun sebelum itu, Iron juga pernah dikenakan hukuman penjara lapan bulan oleh mahkamah selepas didapati bersalah menumbuk kekasihnya pada September 2016.

Pada 2016, Iron juga dijatuhi hukuman penjara lapan bulan atas kesalahan memiliki ganja dan didenda sebanyak AS$4,535 kerana menyebarkan berita palsu menegnai bekas kekasihnya menerusi media.