Ker-pow! Batman akan meraikan ulang tahun ke-75 bulan ini dengan satu siri buku komik, permainan video dan acara-acara lain dengan memperkenalkan semula Caped Crusader kepada umum.

Tarikh 23 Julai secara rasminya adalah Hari Batman dan untuk menyambut hari itu di Hollywood, Warner Bros menganjurkan lawatan studio VIP termasuk Batmobiles, topeng, jubah dan cenderamata lain Dark Knight.

"Dunia ini tidak mempunyai wira ... Batman memberikan anda harapan dan kepercayaan," kata pelakon Danny DeVito, yang melakonkan watak jahat yang dikenali sebagai The Penguin dalam filem "Batman Returns" pada tahun 1992 kepada AFP dalam satu wawancara.

Batman dilahirkan pada Mei 1939, hasil ciptaan artis Bob Kane dan penulis Bill Finger, yang telah ditugaskan oleh DC Comics untuk mewujudkan hero baharu susulan kejayaan Superman.

Berbeza dengan Superman, wira baharu ini diberikan sisi gelap, dan cepat menjadi ikon pop beberapa dekad sebelum wira generasi terkini seperti Captain America, Spiderman atau Iron Man membuat tayangan ke skrin besar.

Walaupun Superman muncul dengan berpakaian yang berwarna terang pada siang hari, Bruce Wayne adalah seorang hartawan kaya yang berubah ketika memakai topeng dan cape gelap untuk membawa keadilan kepada kota Gotham.

DeVito berkata kejayaan Batman berpunca daripada kekurangan kepercayaan dalam kelas politik dan perniagaan. "Kami melihat sekeliling kita, pemimpin-pemimpin kita dan anak-anak muda yang sepatutnya kita melihat kepada.

"Tiada sesiapa yang kita boleh percaya lagi," katanya.

Bruce Wayne kekal popular untuk beberapa dekad kerana format yang berbeza-beza, dari era 1960-an yang popular dengan siri TV "Batman" yang dibintangi Adam Barat dan Burt Ward, dimana kejayaan itu menambahkan jualan buku-buku komik asal.

"Semangat peminat adalah sangat, sangat tinggi, ia seperti satu cara hidup," kata Jim Lee, artis dan pengarang bersekutu DC Entertainment.

"Ada yang mempunyai tatu Batman di seluruh badan. Ia amat mengagumkan untuk melihat bagaimana Batman telah menjadi sebahagian dari budaya pop,” katanya.

‘Kehidupan’ Batman

Versi filem telah ‘menghidupkan’ jenama Batman, termasuk trilogy "Dark Knight" oleh Christopher Nolan pada 2005, 2008 dan 2012, dengan pelakon Britain Christian Bale diberikan watak utama.

Keseluruhan tujuh filem Batman (termasuk empat yang pertama pada tahun 1989, 1992, 1995 dan 1997) berjaya meraih $3.7 bilion dari seluruh dunia, menurut laman web boxofficemojo.com.

Dari segi barangan, selain dari T-shirt, topi dan poster, permainan video Batman turut laris.

Pada persidangan permainan video E3 di Los Angeles baru-baru ini, studio Rocksteady memperkenalkan kepada peminat Batman iaitu permainan video terbaharu “Batman: Arkham Knight” dimana kereta Batman yang dikenali sebagai Batmobile boleh mengubah menjadi kereta kebal.

Pada 2016, Batman akan kembali ke layar perak dan buat pertama kalinya, akan bersama Superman dalam ‘Batman: Arkham Knight’. Watak Batman akan dilakonkan oleh Ben Affleck namun ramai yang meragui kebolehan pelakon yang pernah popular dengan filem 'Good Will Hunting'.

Ia akan menjadi menarik untuk melihat beliau melakonkan watak itu, 75 tahun selepas kelahiran Batman.