PUTRAJAYA: Tayangan BoBoiBoy Galaxy SORI akan kembali menemui penonton di seluruh rantau Asia bermula esok menerusi beberapa platform selepas lima tahun menyepi tanpa episod baharu.

Ketua Pegawai Eksekutif Animonsta Studios (Monsta) Nizam Abd Razak berkata tayangan BoBoiBoy Galaxy itu terbahagi kepada empat siri pendek iaitu 'BoBoiBoy Galaxy SORI', 'BoBoiBoy Galaxy Windara', 'BoBoiBoy Galaxy Gentar' dan 'BoBoiBoy Galaxy Gur'latan'.

Ditemui Bernama pada program 'Megafan Screening BoBoiBoy Galaxy SORI' di sini hari ini, beliau berkata penceritaan dan pengembaraan BoBoiBoy Galaxy adalah kesinambungan daripada filem BoBoiBoy Movie 2 yang ditayangkan pada 2019.

"Setiap siri itu mengandungi enam episod yang akan disiarkan pada setiap cuti sekolah. Tempoh siaran tersebut mungkin hingga akhir 2026, iaitu jangkaan Boboiboy Movie 3 akan menemui penonton.

"Itu antara motif kita untuk menarik kumpulan penonton menerusi siaran Boboiboy Galaxy sedikit demi sedikit (pada cuti sekolah) untuk mereka dapat menonton Boboiboy Movie 3 kelak," katanya.

Keempat-empat siri berkenaan juga dihasilkan dengan empat tema berbeza, berlatarbelakangkan penceritaan dan pengembaraan yang diolah semula dari siri komik BoBoiBoy Galaxy musim kedua.

Siri BoBoiBoy Galaxy SORI akan menemui penonton menerusi platform penstriman popular Neftlix dan Monsta YouTube Channel bermula esok manakala saluran TV9 pula mulai 13 Dis depan.

Nizam dalam pada itu turut menzahirkan penghargaan kepada peminat BoBoiBoy yang dinamakan sebagai Generasi B (BoBoiBoy) kerana sentiasa menyokong siri animasi tempatan berkenaan.

"BoBoiBoy sudah beraksi lebih 12 tahun, kami sedar ramai penonton yang mengikuti BoBoiBoy sejak kecil dan kini mereka sudah membesar.

"Mereka ini digelar 'Generasi B' iaitu mereka membesar bersama BoBoiBoy bukan setakat sebagai siri animasi, tetapi sebagai ikon yang sihat dan mempunyai jati diri yang boleh dicontohi," katanya.

Lebih 400 peminat BoBoiBoy diraikan di program 'Megafan Screening BoBoiBoy Galaxy SORI' yang diisi dengan aktiviti bertemu barisan pelakon suara siri tersebut, bergambar dengan maskot dan tayangan khas tiga episod siri baharu itu.

-- BERNAMA