POLEMIK Ahmad Dhani melarang salah seorang mantan vokalis Dewa 19, Once untuk menyanyikan lagu-lagu dari kumpulan tersebut masih terus hangat dibicarakan dalam dunia hiburan Indonesia.

Ahmad Dhani melarang Once mendendangkan lagu-lagu Dewa 19 memandangkan kumpulan tersebut akan mengadakan beberapa buah konsert besar dalam masa terdekat.

Memberi respons kepada larangan Dhani, Once mengaku dirinya sudah lama tidak dilarang oleh sesiapapun untuk tidak melakukan hal-hal yang diinginkannya.

Ini termasuklah soal dilarang menyanyikan lagu-lagu Dewa 19.

“Wow saya rasa aneh kerana sudah lama tidak dilarang-larang. Rasanya kali terakhir dilarang masa saya masih di sekolah menengah.

“Rasa macam jumpa orang tua dan kemudian dilarang lakukan sesuatu,” katanya seperti dilaporkan CNNIndonesia.

Once juga mengaku sudah lebih satu tahun tidak dibawakan dalam mana-mana persembahan.

“Sudah satu tahun terakhir ini saya tidak pernah bawakan lagu Dewa 19 di dalam persembahan solo.

“Jika ada pun, lagu Cemburu kerana saya juga terbabit menciptakan lagu tersebut untuk album Bintang Lima.

“Saya suka nadanya. Saya yang bikin chord di lagu Cemburu,” ujar Once lagi.

Meski tidak bersetuju dan sakit hati dengan larangan yang dikeluarkan Dhani, Once tetap terbuka untuk duduk menyelesaikan masalah mereka.

“Saya terbuka untuk duduk berbincang dan membawa masalah ini sebenarnya mahu ke mana atau diselesaikan macam mana? Secara undang-undang atau apa? Saya terbuka,” katanya lagi.

Diketahui Once adalah salah satu mantan vokalis Dewa 19 yang cukup lama bersama kumpulan itu. Antara lagu-lagu popular Dewa 19 yang didendangkan Once bersama kumpulan tersebut adalah Separuh Nafas, Larut, Selimut Hati dan Laskar Cinta. -Gempak