Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menahan 10 pegawai Imigresen Sarawak atas dakwaan rasuah untuk mengelakkan tindakan diambil ke atas warga asing tanpa dokumen perjalanan (PATI) dan permit kerja yang sah di Sarawak.

Dalam operasi yang dilancarkan sejak semalam, enam daripada yang ditahan ialah pegawai wanita.

Kesemua suspek ditangkap di beberapa lokasi yang berlainan termasuk Pejabat Imigresen Sarawak, Lapangan Terbang Kuching, Pejabat Imigresen Pending dan Pusat Tahanan Depot Semuja, Serian antara jam 1.30pm dan 4.30pm.

Pengarah Siasatan SPRM, Dato Simi Abd Ghani ketika dihubungi mengesahkan tangkapan-tangkapan tersebut dan tidak menolak kemungkinan ramai lagi yang akan ditahan berhubung kes tersebut.

Tambah beliau, suspek yang berusia antara 33 dan 53 tahun akan dibawa ke Mahkamah Kuching untuk direman pada Khamis.

“Kemasukan pekerja asing secara haram itu bukan sahaja boleh menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara, malah turut menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah di negeri ini,” ujarnya lagi.

Dalam siri tangkapan di negeri Bumi Kenyalang sejak bulan lalu, beberapa pegawai polis, pengusaha syarikat dan warga asing tanpa izin dicekup.

Difahamkan, penguatkuasa yang diamanahkan untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang melanggar undang-undang sebaliknya telah menyalahgunakan kuasa yang diberikan kepada mereka dengan mengutip wang rasuah bagi melindungi pendatang-pendatang tanpa izin.

Kesemua suspek dipercayai telah menerima wang rasuah antara RM200 hingga RM5,000 bagi melindungi pendatang asing yang tidak mempunyai dokumen perjalanan dan permit perkerjaan yang sah.

SPRM juga telah merampas wang tunai kira-kira RM10,000 daripada salah seorang suspek yang ditahan.

Tangkapan tersebut susulan daripada beberapa operasi yang dilancarkan SPRM di Sarawak sejak bulan lalu.

Dalam siri tangkapan di negeri Bumi Kenyalang itu, antara yang ditahan termasuk pegawai polis, pengusaha syarikat dan warga asing tanpa izin dicekup.