KULAI: Polis menahan 11 lelaki warga asing yang dipercayai terlibat dalam insiden pergaduhan menggunakan senjata berhampiran sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Senai Fasa 3, di sini, pada 27 Julai lalu.

Ketua Polis Daerah Kulai, Superintendan Tok Beng Yow berkata, kesemua yang ditahan terdiri daripada warga Pakistan dan Indonesia, berumur antara 22 hingga 33 tahun.

Katanya, penahanan terhadap suspek dibuat bagi membantu siasatan melibatkan insiden pergaduhan berkumpulan yang mendatangkan kecederaan terhadap seseorang individu warga asing pada 27 Julai lalu.

"Tangkapan berjaya dibuat satu hari selepas kejadian oleh sepasukan pegawai dan anggota Bahagian Risikan dan Operasi Ibu Pejabat Polis Daerah Kulai serta Balai Polis LTAB Senai sekitar jam 12.05 tengah malam sehingga 2 pagi, pada Jumaat lalu.

"Siasatan lanjut mendapati kesemua suspek merupakan pekerja di sebuah kilang peralatan elektronik di Senai..

".. manakala pergaduhan berpunca dari perselisihan faham yang berlaku semasa dalam kilang," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, hari ini

Jelas Beng Yow, pihak polis turut membuat rampasan sebilah pisau yang dijumpai di lokasi kejadian manakala seorang mangsa yang terlibat dalam pergaduhan mengalami kecederaan kerana ditikam di bahagian belakang badan.

Jelasnya, mangsa yang berumur 27 tahun itu berada dalam keadaan stabil dan menerima rawatan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.

"Semakan rekod lampau mendapati kesemua suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan kes disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan.

"Reman telah dipohon ke atas semua suspek di Mahkamah Majistret Kulai dan mendapat kelulusan reman selama tujuh hari bermula tarikh tangkapan," katanya.