KUALA LUMPUR: Kementerian Kewangan (MOF) hari ini mengesahkan sejumlah 22 tuntutan sivil telah diambil oleh 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan SRC International Sdn Bhd terhadap sembilan entiti dan 25 individu berhubungan dana yang telah diselewengkan.

Dalam satu kenyataan hari ini, MOF berkata, enam writ saman difailkan oleh 1MDB manakala 16 lagi oleh SRC International.

Kesemua tuntutan itu adalah untuk pemulangan aset dengan jumlah keseluruhan melebihi RM96.6 bilion (AS$23 bilion), termasuk kira-kira RM300 juta tuntutan terhadap pelbagai pihak tempatan.

MOF dalam kenyataan itu berkata, 1MDB dan SRC International menyatakan bahawa entiti-entiti dan/ atau individu-individu itu telah mendapatkan pengkayaan tidak wajar melalui penerimaan wang secara salah dari kedua-dua syarikat berkenaan.

Writ saman itu antara lain menyenaraikan beberapa dakwaan termasuk - penyalahgunaan kuasa, pelanggaran kewajipan fidusiari di jawatan awam, pecah amanah, konspirasi, bantuan tidak jujur, pelanggaran kewajipan secara penipuan; penerimaan dengan pengetahuan, salahlaku dan penukaran salah.

BERITA LANJUT MENYUSUL