GUA MUSANG: Kurang tiga hari bermula sesi persekolahan 2023 yang baharu, 200 murid dan pelajar prasekolah, sekolah rendah dan menengah tidak melepaskan peluang mendapatkan khidmat gunting rambut percuma di Masjid Razaleigh, Bandar Lama, di sini semalam.

Mereka yang berumur lima hingga 17 tahun berkenaan menikmati perkhidmatan yang mendukung Konsep Payung Rahmah saranan kerajaan, juga merupakan kerjasama antara pihak masjid dan kedai gunting rambut Brojaa Barber Shop bermula 8 pagi hingga 3 petang.

Imam Tua Masjid Razaleigh Othman Saufi berkata misi utama program tersebut untuk membantu ibu bapa meringankan bebanan kewangan bagi persediaan pembukaan sesi persekolahan yang baharu Ahad nanti.

"Ini merupakan julung kali program seperti ini diadakan sebagai inisiatif bagi membantu ibu bapa terutama mereka mempunyai anak ramai, dan bertujuan merapatkan silaturahim antara pengurusan masjid dan masyarakat setempat serta menjadikan pusat ibadat ini sebagai pusat khidmat sosial.

"Kebiasaannya, kos untuk gunting rambut kanak-kanak dan remaja di kedai adalah RM7 ke atas, tetapi mereka diberikan perkhidmatan percuma melalui program ini," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Masjid Tengku Razaleigh di sini.

Menurut beliau, selain menggunting rambut percuma pihak masjid turut mengadakan Program Khatan secara percuma kepada lebih 100 kanak-kanak sebagai sumbangan kebajikan baru-baru ini.

Pemilik kedai gunting rambut Wan Mohamad Faizal Wan Mat @ Wan Nawi, 30, berkata lima kakitangan ditugaskan bagi memastikan proses menunggu giliran setelah mendaftar tidak memakan masa lama.

"Tempoh menggunting bagi setiap peserta tidak lebih daripada 10 minit, dan sebanyak lima kaunter dibuka untuk melancarkan proses peserta menunggu dan menggunting rambut mengikut pilihan mereka sendiri," katanya.

Sementara itu, bapa peserta Wan Muhammad Muzaffar Wan Azmi, 36, turut tidak melepaskan peluang membawa dua anaknya berusia enam dan lapan tahun mendapatkan khidmat gunting rambut secara percuma tersebut.

"Terima kasih kepada pihak masjid yang memahami bebanan ibu bapa terutamanya mempunyai anak ramai. Program seperti ini sangat membantu kami ibu bapa B40 yang rata-ratanya berpendapatan rendah serta berdepan kos hidup tinggi ketika ini.

"Mujurlah ada khidmat gunting percuma kerana dapat membantu ringankan beban kami yang sebelum ini telah membelanjakan wang untuk pakaian sekolah dan buku," katanya.

-- BERNAMA