Sekurang-kurangnya 30 warga Malaysia telah berlepas ke Syria untuk menyertai kumpulan pelampau Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) dan mereka dibimbangi boleh menjadi ancaman kepada keselamatan negara, lapor sebuah perunding keselamatan antarabangsa.

Angka itu selari dengan beberapa laporan awal sebelum ini berhubung penglibatan warga Malaysia dalam konflik bersenjata di Syria.

Mereka yang aktif melaporkan perkembangan semasa di medan pertempuran itu bagaimanapun menafikan ada kaitan dengan ISIS sebaliknya berjuang bersama kumpulan yang menentang tentera kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

Kumpulan perunding Soufan yang berpejabat di Amerika Syarikat itu turut melaporkan sekurang-kurangnya antara 50 hingga 200 warga Indonesia ikut sama menyertai ISIS.

"Negara-negara Asia Tenggara ini sekarang bimbang militan itu mungkin akan pulang dari Syria dan Iraq dengan latihan sebagai pengganas (sama seperti anggota Jemaah Islamiyah yang pulang dari Afghanistan pada 1980-an) untuk menggerakkan kempen baru," kata laporan itu.

Laporan itu menyebut kumpulan pelampau di Asia Tenggara akan menjadikan apa yang dilihat sebagai kejayaan dan kekuatan ISIS itu untuk meneruskan gesaan ke arah penubuhan negara Islam di rantau ini.

Kumpulan Jemaah Anshorut Tauhid (JAT) yang merupakan serpihan Jemaah Islamiyah di Indonesia serta kumpulan Abu Sayyaf di selatan Filipina baru-baru ini menyatakan sokongan terbuka kepada ISIS.

Pemimpin JAT, Abu Bakar Basyir dilaporkan menggesa umat Islam di Indonesia untuk sama-sama berjuang dengan "saudara-saudara" dalam ISIS. Pengikut Abu Bakar bagaimanapun menafikan laporan tersebut sebaliknya mengatakan pemimpin mereka itu hanya meminta petunjuk daripada sekutu di Syria mengenai status ISIS.

Jemaah Islamiyah terlibat dalam serangan bom di Bali pada 12 Oktober 2002 yang membunuh lebih 200 orang. Tiga dalang serangan bom bunuh diri itu -- Imam Samudra, Amrozi Nurhasyim dan Mukhlas -- dihukum mati pada November 2008.

Kumpulan perunding Soufan diketuai oleh bekas pakar anti keganasan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI), Ali Soufan. Beliau berpengalaman terlibat dalam siasatan kes serangan ke atas beberapa pejabat kedutaan Amerika Syarikat di Afrika pada 1998 dan serangan ke atas kapal perang USS Cole pada Oktober 2000, kedua-duanya oleh Al-Qaeda.

Laporan kumpulan perunding itu selari dengan pendedahan Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) baru-baru ini bahawa pelampau warga Malaysia yang menyertai ISIS merancang untuk melakukan serangan ganas di negara ini.

Akhbar South China Morning Post awal minggu ini memetik wawancara dengan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan Mydin Pitchay yang mendedahkan hasil wawancara dengan suspek yang ditahan, kumpulan itu mahu menjatuhkan kerajaan dan menggantikannya dengan negara Islam.

"Mereka juga merancang menyerang disko dan pub di Kuala Lumpur serta kilang Carlsberg di Petaling Jaya," katanya seperti dipetik oleh akhbar itu.

Polis dilaporkan menahan sekurang-kurangnya 19 suspek yang dipercayai ada kaitan dengan kumpulan jihad dalam masa tujuh bulan lalu tetapi angka sebenar yang terlibat kata Ayub kepada akhbar itu dipercayai lebih ramai.

Polis juga dilaporkan menyiasat laporan bahawa 15 rakyat Malaysia terbunuh dalam pertempuran di Syria pada pertengahan Jun lalu.