Sebanyak 396,000 kilogram (kg) sisa kitar semula berjaya dikutip sejak pelaksanaan program pengasingan sisa di punca yang mula dikuatkuasakan 1 September lalu.

Timbalan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Halimah Mohamed Sadique berkata jumlah itu dikutip daripada kediaman penduduk dan juga premis perniagaan di tujuh negeri yang mengguna pakai Akta Pengurusan Sisa Pepejal Dan Pembersihan Awam 2007.

Halimah berkata jumlah kutipan yang tertinggi mengikut kategori adalah daripada plastik iaitu sebanyak 155,000 kg dan ini menunjukkan penggunaan bahan plastik dalam kalangan masyarakat kini adalah tinggi.

"Manakala hasil jualan sisa yang boleh dikitar semula dari bulan September hingga 15 November mencecah RM35,414.91.

"Ini merupakan perkembangan positif dalam pelaksanaan pengasingan sisa di punca bagi menuju aspirasi negara untuk mewujudkan kelestarian alam sekitar dan menjadi antara 10 negara terbersih," katanya semasa melancarkan Hari Kitar Semula Kebangsaan 2015, di Taman Tasik Permaisuri, hari ini.

Sehubungan itu, Halimah berkata pada masa ini amaun bahan kitar semula yang dibuang ke tapak pelupusan setiap tahun dianggarkan sebanyak 2.3 juta tan dengan anggaran nilai yang mampu mencecah RM900 juta jika dikitar semula.

Halimah berkata sikap dan tabiat rakyat Malaysia dalam penjagaan kebersihan persekitaran dan pemeliharaan alam sekitar memerlukan perhatian yang serius.

Ujar beliau, ini adalah kerana negara masih lagi berdepan dengan isu seperti membuang sampah merata-rata serta membuang sisa pepejal secara haram.

Halimah berkata sikap sebegitu tidak sesuai dengan amalan untuk mencapai status sebuah negara maju.

Tema sambutan Hari Kitar Semula Kebangsaan 2015 adalah #asingkan yang diangkat berikutan sambutan yang menggalakkan untuk melakukan amalan pengasingan sisa pepejal di punca, oleh isi rumah dan premis sejak tiga bulan lalu.