KUALA LUMPUR: Lapan warganegara Malaysia yang menjadi mangsa sindiket jenayah penipuan tawaran pekerjaan di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah dibawa pulang oleh Kementerian Luar Negeri melalui Konsulat Jeneral Malaysia di Dubai.

Menurut Wisma Putra dalam satu kenyataan, kesemua mangsa telah selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 8.10 pagi Jumaat.

Mereka kemudian diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi membantu proses siasatan selanjutnya.

“Konsulat Jeneral Malaysia di Dubai telah mengambil tindakan segera bagi membantu menyelamatkan mereka setelah menerima makluman berhubung perkara itu.

“Kementerian ini merakamkan penghargaan kepada pihak kerajaan UAE atas bantuan dan kerjasama yang telah diberikan dalam membantu dan mempercepatkan proses penghantaran pulang kesemua mangsa,” menurut kenyataan itu.

Wisma Putra turut merakamkan penghargaan kepada Kerajaan Negeri Sarawak dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof atas bantuan dalam membawa pulang kesemua mangsa ke tanah air.

Setakat ini, ratusan mangsa sindiket jenayah penipuan tawaran pekerjaan di luar negara berjaya diselamatkan dan dibawa pulang oleh Kementerian Luar Negeri.

Pada Oktober lalu, kementerian itu memaklumkan seramai 313 mangsa diselamatkan dari Kemboja, Laos, Myanmar dan Thailand.