PUTRAJAYA: Amerika Syarikat (AS) akan terus bekerjasama rapat dengan Malaysia untuk meningkatkan perdagangan dan pelaburan di negara ini dan mengukuhkan pemulihan ekonomi pasca pandemik, kata Setiausaha Negara AS Antony J. Blinken.

Beliau berkata Malaysia mencapai pertumbuhan memberangsangkan walaupun semasa era pandemik COVID-19 dan maklum akan peranan penting yang dimainkan Malaysia dalam menyokong rantaian bekalan global.

Menurutnya, rangka kerja ekonomi Indo Pasifik komprehensif AS akan meningkatkan lebih banyak peluang pelaburan bagi negara seperti Malaysia termasuk dalam sektor seperti perdagangan dan ekonomi digital, rantaian bekalan yang kukuh, tenaga bersih dan pelaburan infrastruktur.

"Kami mengenal pasti lebih banyak peluang pelaburan bagi syarikat Amerika. Minggu ini, kita menyaksikan syarikat AS mengumumkan janji niaga pelaburan baharu penting di Malaysia," katanya pada sidang media bersama dengan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah selepas mesyuarat dua hala di pejabat Saifuddin di sini, pada Rabu.

Blinken berkata AS merupakan pelabur asing kedua terbesar di Malaysia terutamanya dalam sektor elektronik.

"Kami bekerjasama rapat dengan Malaysia, ekonomi ketiga terbesar di Asia Tenggara dan rakan dagangan kedua terbesar kami di rantau ini, bagi mengukuhkan pemulihan ekonomi pasca COVID-19," katanya.

Mengenai Laut China Selatan, Blinken berkata AS dan Malaysia bersetuju semua pertikaian perlu diselesaikan secara aman dan mengikut undang-undang antarabangsa, sejajar dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS).

Blinken sedang dalam lawatan rasmi selama dua hari ke Malaysia sebagai sebahagian daripada kunjungan sulung beliau ke tiga negara Asia Tenggara -- Indonesia, Malaysia dan Thailand.

-- BERNAMA