KUALA LUMPUR: Satu Memorandum Jemaah Menteri yang lebih komprehensif akan dibentangkan di mesyuarat Kabinet akan datang bagi membolehkan proses merangka kertas kerja pelaksanaan pengenalan semula Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 diteruskan ke peringkat selanjutnya, Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Ramkarpal Singh berkata berdasarkan maklum balas diterima hasil sesi libat urus khususnya daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), terdapat keperluan untuk penelitian lanjut berhubung aspek saraan dan pencen bagi pegawai di bawah skim perkhidmatan Parlimen.

Justeru, beliau berkata satu mesyuarat yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali dengan penglibatan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kementerian Kewangan dan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang akan diadakan dalam masa terdekat bagi membincangkan perkara dibangkitkan SPA.

"Dari situ, satu Memorandum Jemaah Menteri yang lebih komprehensif akan disediakan bagi pembentangan dalam mesyuarat Jemaah Menteri," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2024 bagi kementerian itu di Dewan Negara hari ini.

Menurutnya Kerajaan Perpaduan sememangnya komited menggubal Akta Perkhidmatan Parlimen baharu yang meliputi aspek-aspek autonomi pentadbiran dan kewangan serta pengwujudan sebuah majlis perkhidmatan Parlimen.

Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 diperkenalkan bagi membuka jalan kepada Dewan Rakyat untuk bertindak sebagai badan bebas, menjalankan hal ehwalnya sendiri, memilih kakitangannya dan mengawal perbelanjaannya, namun ia dimansuhkan pada 1992.

-- BERNAMA