MALANG tidak berbau, hasrat untuk makan ‘cendawan busut’ mengakibatkan anak beranak muntah-muntah dan jatuh sakit kerana rupanya termakan cendawan beracun.

Seorang wanita berkongsi kisah pengajaran terbesar buat dirinya apabila seluruh ahli keluarganya mengalami muntah-muntah yang sangat teruk selepas makan hidangan cendawan tumis air yang dipercayai beracun.



Kelihatan Seperti ‘Cendawan Busut’

Menurut perkongsian wanita itu di akaun TikToknya mas.ita, dia berkata, cendawan tersebut dipetik oleh suaminya di tepi kawasan rumah mereka.

“Saya ambil cendawan itu, dan membersihkannya seperti biasa untuk dijadikan hidangan.

“Apabila diteliti cendawan itu, ia kelihatan sama seperti cendawan busut tetapi ada sedikit perbezaan pada teksturnya,” katanya.



Masakan Bertukar Warna ‘Kehijauan’

Menurutnya wanita ini lagi, dia agak was-was apabila cendawan yang dimasak itu menjadikan hidangan tersebut bertukar warna kehijauan tetapi tidak mengendahkannya.

“Rasa cendawan itu juga sedap sama seperti cendawan busut.

“Tetapi, selepas sahaja kami memakan hidangan itu, kami mula berasa sakit.

"Saya ‘google’ cendawan itu, rupa-rupanya betul kami dah termakan cendawan beracun,” jelasnya.



Katanya, akibat daripada itu mereka sekeluarga berada dalam keadaan sangat lemah sehingga memaksa wanita itu menghubungi talian kecemasan sebelum mereka semua dikejarkan ke hospital.



Ramai yang meluahkan rasa simpati terhadap keluarga tersebut dan menasihati mereka supaya lebih berhati-hati apabila memakan tumbuhan liar. -Mingguan Wanita

Sumber: TikTok mas.ita