Kerjasama erat antara Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dengan komuniti maritim tempatan menjadi faktor utama yang menyumbang kepada kejayaan agensi itu menangani jenayah di laut.

Pengarah Maritim Wilayah Timur Laksamana Pertama (M) Datuk Mamu Said Alee berkata kadar jenayah di laut pernah mencecah sehingga 48 peratus pada 2005, iaitu ketika APMM baru ditubuhkan. Namun ia mulai menurun kepada 2.5 peratus pada penghujung tahun lepas.

Katanya, kes serangan lanun dan rompakan telah dapat ditangani dengan berkesan sehingga memperoleh pengiktirafan di peringkat antarabangsa.

"APMM Wilayah Timur memberi penekanan kepada empat isu utama di Wilayah Timur dan sehingga kini ia berjaya menurunkan kadar pencerobohan nelayan asing, mengawal isu pelanggaran zon, mengurangkan penggunaan peralatan menangkap ikan yang dilarang dan membanteras kegiatan pukat tunda asing," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan Program Sahabat Maritim anjuran APMM Terengganu di Kampung Pantai, Kuala Besut di sini hari ini.

Program yang diadakan selama dua hari itu disertai 100 pegawai dan anggota APMM serta lebih 500 penduduk tempatan turut dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti termasuk ceramah keselamatan, pameran dan sukaneka.

Mamu berkata, sehingga akhir tahun lepas, 41 bot nelayan asing telah ditangkap kerana menceroboh perairan negara berbanding 18 bot pada tahun ini.

Mengenai kegiatan Pukat Tunda Ganding, katanya, dalam operasi khas yang dijalankan hingga akhir tahun lalu, sebanyak 14 bot telah ditahan kerana menjalankan kegiatan dilarang itu dan hanya empat bot ditahan pada tahun ini.

"Dalam operasi mencari dan menyelamat, agensi ini mencapai rekod terbaik apabila berjaya menyelamatkan 89 peratus mangsa yang hilang di laut dan 90 peratus harta benda yang rosak, hingga hujung tahun lepas," katanya.

Beliau berharap kerjasama erat yang terjalin antara agensi itu dengan komuniti nelayan dapat diteruskan, malah menghargai usaha nelayan yang menjadi mata dan telinga APMM di laut.

-- BERNAMA