IPOH: Jualan 'happy hour' seekor ayam dengan harga serendah RM4 manakala telur gred B RM10 sepapan merupakan antara daya penarik pada Karnival Sekuriti Makanan @ Perak Sejahtera 2030 kali ini.

Karnival dua hari itu akan berlangsung pada Sabtu dan Ahad ini, (17-18 September) di Arena Rakyat, Tualang Sekah, Kampar.

Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) dalam kenyataan pada Khamis memberitahu, karnival itu merupakan anjuran pihaknya dan Jabatan Pertanian Negeri Perak.

Kata kenyataan itu, ia merupakan kali kedua karnival itu dianjurkan selepas kali pertama diadakan pada 4 hingga 5 September lalu di Dewan Millenium, Lubok Merbau, Kuala Kangsar.

"Orang ramai dijemput memeriahkan dan datang beramai-ramai ke karnival ini.

"Tujuan utama ia dilaksanakan adalah untuk memberi peluang kepada orang ramai di seluruh pelusuk Perak mendapatkan barangan keperluan harian berasaskan produk industri asas tani (IAT).

"Makanan dan hiliran dengan harga rendah serta diskaun yang tinggi berbanding di pasaran.

"Jualan murah ini akan melibatkan penyertaan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan seperti Jabatan Pertanian Negeri Perak (anak-anak pokok buah-buahan, sayur-sayuran), PPPNP (daging lembu dan kambing segar).

"Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (produk IAT), Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, Jabatan Perkhidmatan Veterinar (produk IAT berasaskan daging), Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (nanas dan produk IAT) dan Sekretariat Usahawan Negeri Perak (kendera saji)," kata kenyataan itu.

Dalam pada itu, turut diadakan pelbagai kursus daripada jabatan dan agensi kerajaan untuk orang ramai seperti viral marketing anjuran Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan subsidi ujian mamogram & HPV DNA oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Karnival ini juga dimeriahkan dengan acara sampingan seperti program Kayuhan Perak Sejahtera@ Kampar.

Ia membabitkan jarak sejauh 10 kilometer di sekitar kawasan Tualang Sekah dengan pelepasan kayuhan akan disempurnakan oleh isteri Menteri Besar Perak, Datin Seri Aezer Zubir.

Di sepanjang laluan kayuhan berkenaan, para peserta akan menanam anak-anak pokok kelapa serta durian di empat lokasi berbeza iaitu di Kampung Tebing Tinggi, Dewan Orang Ramai, Kampung Rahmat, Masjid Kampung Tualang Sekah dan Kampung Tanjung Bakong.

Menteri Besar, Datuk Seri Saarani Mohamad juga dijadual akan meluangkan masa mengadakan sesi penerangan berkaitan Perak Sejahtera 2030.

Ia menumpukan kepada bidang sekuriti makanan buat para petani, penternak serta usahawan yang terlibat secara langsung dalam sektor pertanian, penternakan serta perikanan.